Online-Marketing

3-stappenplan voor inkopen: zo vergroot je jouw voorraad

Het inkopen van nieuwe voorraad kan soms een grote uitdaging zijn. Herkenbaar? In dit blogartikel lees je hoe je in 3 stappen jouw inkoop vergroot.

Stap 1 | Maak gebruik van je website

De eerste stap om meer zichtbaar te worden voor transportbedrijven en andere verkopende partijen, is een goede website. Die komt natuurlijk goed van pas bij het tentoonstellen en verkopen van je voorraad, maar is ook bij de inkoop van belang. Transportbedrijven gaan liever in zee met een betrouwbare en professionele partij. En een goede website draagt hieraan bij. Ons advies: maak een inkooppagina op je website. Een goede inkooppagina bevat de volgende onderdelen:

  • Voordelen die jij te bieden hebt
    Vertel wat de voordelen voor transportbedrijven zijn om hun gebruikte voertuig of machine aan jou te verkopen. Bijvoorbeeld dat je binnen één dag reageert en dat je een ophaalservice hebt.
  • Welke informatie je nodig hebt
    Zoals het merk en type, de staat waarin het voertuig of de machine zich bevindt, het bouwjaar, gereden kilometers en recente foto’s.
  • Eenvoudig in te vullen formulier
    Wil je het nog makkelijker maken voor transportbedrijven? Zorg dan dat ze alle informatie die je nodig hebt eenvoudig in een formulier kunnen invullen.
  • Hoe je te bereiken bent voor vragen
    Geef hiervoor meerdere opties: een telefoonnummer (eventueel ook een WhatsApp optie), e-mailadres en contactformulier.

Hieronder zie je een voorbeeld voor een inkooppagina

Stap 2 | Zet online marketing in

Je hebt nu een inkooppagina opgezet. De volgende stap is dat deze pagina ook vindbaar wordt voor transportbedrijven en andere verkopers. Hoe? Door online marketing in te zetten. Je gaat dan als volgt te werk:

  • Verzamel data
    Verzamel informatie over mensen of bedrijven die gebruikte voertuigen of machines verkopen. Maak bijvoorbeeld een lijst van alle transportbedrijven in de buurt of raadpleeg de nationale database daarvoor. Dit klinkt ingewikkeld, maar je kunt natuurlijk ook op zoek gaan naar een partij die al over deze data beschikt.
  • Zet banners in
    Als je weet wie jouw doelgroep is voor inkoop kun je aan deze mensen banners vertonen. Op die banners zet je een boodschap als ‘Voertuig of machine te koop? Wij kopen hem van je over’. Met daarbij enkele voordelen van verkopen aan jou als ‘Wij reageren binnen één dag en hebben een ophaalservice’. Klikt iemand op de banner dan komt die persoon op jouw inkooppagina terecht. Zo kan je een banner om jouw inkooppagina te promoten op TrucksNL plaatsen. Meer weten over bannering op TrucksNL? Bekijk onze bannerpagina.
  • Zet retargeting in
    Naast banners kun je nog net een stapje verder gaan met retargeting. Hiermee bereik je mensen die al op jouw inkooppagina zijn geweest, maar nog geen contact met je hebben opgenomen. Ze hebben dus interesse, maar hebben net dat extra zetje nodig. Door retargeting krijgen deze mensen 30 dagen lang nog een keer jouw banner te zien. Ze blijven dus herinnert aan jouw inkooppagina, waarmee je de kans vergroot dat ze weer terug komen op deze pagina en wél contact met je opnemen. Meer weten over retargeting? Bekijk onze retargetingpagina.
  • Maak advertenties op Facebook
    Op Facebook kan je via een advertentie een oproep doen aan mensen en bedrijven die hun gebruikte voertuig of machine kwijt willen en daarbij verwijzen naar jouw inkooppagina. Je kunt kiezen wie jouw advertenties te zien krijgen, waardoor je je bijvoorbeeld specifiek kunt richten op transportbedrijven.

Stap 3 | Gebruik e-mail

Online heb je nu jouw promotie van jouw inkooppagina uit staan. Als laatste kun je gebruik maken van e-mail. Heb je de e-mailadressen van partijen waarvan je eerder inkocht? Zet dan e-mail in om deze mensen in één keer te bereiken met een bericht dat jij inkoopt en een link naar jouw inkooppagina.

Verstuur je daarnaast regelmatig een nieuwsbrief om je voorraad te promoten? Dan kun je deze nieuwsbrief combineren met een oproep dat je graag gebruikte voertuigen en machines inkoopt en een verwijzing naar je inkooppagina. Je kunt deze oproep eenmalig erin plaatsen, maar ook ervoor kiezen om dit standaard in jouw nieuwsbrief te hebben staan. Hierin kun je dan omschrijven welk type voertuigen of machines je precies zoekt. Een win-winsituatie, want jouw potentiële kopers zijn vaak ook potentiële verkopers. En zo blijf je top-of-mind wanneer zij voertuigen of machines hebben die ze kwijt willen.

Hieronder zie je een voorbeeld van een inkoopbericht in een nieuwsbrief

Let op: je kan niet zomaar iedereen mailen. Je moet namelijk rekening houden met de wetgeving die er is rondom de bescherming van persoonsgegevens. In Nederland hebben wij hiervoor de AVG-wetgeving, maar ook in het buitenland hebben ze hun eigen wetgeving hiervoor, zoals de GDPR. Deze wetgeving zorgt ervoor dat jij als bedrijf eerst toestemming moet hebben van iemand voordat je deze persoon mag mailen.

Een voorbeeld om toestemming te krijgen is: geef jouw kopers een melding bij het doen van een aankoop, zoals ‘Bij het doen van deze aankoop, ontvang ik graag jullie nieuwsbrief’. Zorg ervoor dat iemand dit online kan aanvinken of offline kan ondertekenen. Daarnaast is het belangrijk dat iemand zich op elk moment moet kunnen afmelden van jouw nieuwsbrief. Plaats daarom altijd een link om af te melden erin.

Hulp nodig?

Wil je de stappen in dit blogartikel graag toepassen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of lukt het ondanks je inspanningen niet om goed in te kopen? Wij helpen je graag hierbij. Wil je meer informatie over hoe wij jou hierbij kunnen helpen? Neem contact met ons op.