Voertuigvolgsystemen worden tegenwoordig volop gebruikt binnen bedrijven. Het is de beste manier om het wagenpark op orde te houden, efficiënter te maken en zelfs een betere concurrentiepositie aan te nemen. Toch is nog lang niet voor elke wagenparkbeheerder duidelijk wat een voertuigvolgsysteem nou precies kan betekenen. Wat houdt het in? In deze blogpost delen we de vijf belangrijkste dingen die je als wagenparkbeheerder moet weten over het gebruik van een voertuigvolgsysteem.
1. Voertuigvolgsysteem: wat is het precies?
Laten we allereerst dieper in de definitie van een voertuigvolgsysteem duiken. De naam geeft eigenlijk al weg wat een dergelijk systeem doet. Dankzij dit systeem ben je namelijk altijd in staat om de bedrijfsvoertuigen te volgen. Je weet dus precies waar in het land ze zich bevinden. Dat niet alleen, het volgsysteem kan ook andere (cruciale) informatie verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan het rijgedrag van de chauffeur, het brandstofverbruik en zelfs de onderhoudswerkzaamheden die zijn verricht.
2. Verschillende voertuigvolgsystemen
Er zijn verschillende voertuigvolgsystemen mogelijk. Het is slim om in gesprek te gaan met telematicabedrijven en te onderzoeken welk systeem het meest geschikt is voor jouw bedrijf. Binnen de meeste wagenparken wordt gekozen voor een veelomvattend systeem zoals Telematica. Hiermee kan eigenlijk alle benodigde informatie worden verzameld om het wagenpark te verbeteren. Welke informatie je precies kunt gebruiken is afhankelijk van de doelstellingen van jouw bedrijf.
3. Draagt bij aan betere planning
Een van de grootste voordelen van een voertuigvolgsysteem is dat je hiermee in staat bent om een veel betere planning te maken. Het plannen van routes is niet altijd gemakkelijk. Zeker niet met veel voertuigen en veel klanten. Dan moeten er keuzes worden gemaakt. Als er dan ook nog eens met enige regelmaat een spoedopdracht binnenkomt, wordt het al helemaal lastig om de beste routes uit te stippelen. Als je dan niet op de hoogte bent van de exacte locatie van de chauffeurs, loop je het risico dat er kriskras door het land wordt gereden en er onnodig veel tijd en brandstof verloren gaat.
Met een voertuigvolgsysteem wordt het maken van een planning veel gemakkelijker. Ook als er tussentijds routes bijkomen. In dat geval zie je immers precies waar de dichtstbijzijnde chauffeurs zich begeven en kunnen klanten sneller geholpen worden.
4. Een betere klantervaring bieden
Een voertuigvolgsysteem kan ook helpen bij het verbeteren van de klantervaring. Zo bieden steeds meer bedrijven hun klanten de mogelijkheid om de realtime locatie van de chauffeur in te zien. Zo is het zelfs mogelijk om aan te geven hoeveel klanten hen nog voor zijn en een veel duidelijkere tijdsindicatie te geven. Hierdoor zitten klanten niet onnodig lang te wachten en weten ze precies waar ze aan toe zijn.
5. Rijgedrag verbeteren
Het rijgedrag van de bestuurders is van essentieel belang voor het verlagen van de zakelijke kosten. Als zij hun rijstijl aanpassen, kan dit bijvoorbeeld enorm veel brandstof besparen. Daarnaast worden zo ook boetes voorkomen. Doordat je meer inzicht hebt in het rijgedrag, kun je bovendien ook een beloningssysteem ontwikkelen om werknemers nog meer te motiveren om hun rijgedrag te verbeteren.
Bron: https://www.webfleet.com/nl_nl/webfleet/fleet-management/glossary/telematics/