Vrachtwagenchauffeurs werken dag en nacht om de winkels te bevoorraden. Waar je maar rijdt op de snelweg, zie je vrachtwagenchauffeurs rijden. Ze zijn niet te missen in de huidige economie. Toch is er een flink tekort aan vrachtwagenchauffeurs, maar hoe komt dit?
Stijgende economie
Het begint allemaal met de stijgende economie van ons welvarende land. Volgens een berekening van het CBS, is het bruto binnenlands product in het derde kwartaal van 2021 met 1,9% gegroeid ten opzichte van het vorige kwartaal. Deze groei komt voornamelijk door een stijging van de consumptie door huishoudens.
Door de stijgende aankopen van consumenten is er dus meer bevoorrading nodig in de supermarkten. En hier komen de vrachtwagenchauffeurs om de hoek kijken! Om aan de vraag van de consument te voldoen zijn er meer vrachtwagenchauffeurs nodig. Die zijn er op dit moment niet en hierdoor ontstaat er een personeelstekort bij transportbedrijven.
Volgens Randstad Transport staan er afgerond 18.000 chauffeursvacatures open door het hele land.
Het effect van corona
In het tweede kwartaal van 2020 is de totale omzet in de detailhandel met 5,9% gestegen ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019. Consumenten hebben tijdens de coronacrisis meer online aankopen gedaan dan voorheen. Dit komt onder andere door het advies van de overheid om niet onnodig te winkelen in de stad. Naast dat advies hadden de verschillende gedeeltelijke lockdowns ook invloed op de stijgende online aankopen. Door de stijging van de online aankopen zijn er meer chauffeurs nodig om de producten bij mensen thuis af te leveren. Dit heeft meer vraag gecreëerd naar chauffeurs.
Maar ondanks dat de vraag naar chauffeurs stijgt, stijgt het aanbod niet, dit is ook een van de gevolgen van de coronapandemie. Zo waren er begin 2021 vier maanden geen theorie-examens toegestaan en twee maanden geen praktijkexamens. Hierdoor hebben vrachtwagenchauffeurs in opleiding die een diploma bij het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) wilden halen vertraging opgelopen.
Hoogte salaris
Vrachtwagenchauffeurs hebben een vitaal beroep, ze zijn cruciaal om de samenleving draaiende te houden. Want als er geen voorraad naar de supermarkt wordt gebracht, kan de consument geen boodschappen doen. Maar wat verdien je nou als vrachtwagenchauffeur?
De functiewaardering voor vrachtwagenchauffeurs gaat omhoog tussen loonschaal B en E. Volgens de CAO beroepsgoederenvervoer 2021/2022 ligt het bruto maandsalaris tussen de € 1.966,- en € 3.015,- per maand. De hoogte van het bruto maandsalaris hangt natuurlijk af van de precieze werkzaamheden die de vrachtwagenchauffeur verricht. Denk aan of je in het buitenland werkt als chauffeur, of je veel overwerkt en wat je vervoert.
Als vrachtwagenchauffeurs kom je qua salaris in een schaal terecht. Ben je beginnend bestuurder? Dan zit je in schaal B en begin je op € 2.031,- met een uiteindelijk maximum van € 2570,- bruto per maand.
Voor routinematige werkzaamheden zit je in schaal C. Deze begint op € 2.119,- met uiteindelijk een maximum van € 2.681,- bruto per maand.
Voor routes met meer vrijheid en minder eenvoudige taken (ook internationaal), dan zit je in schaal D op € 2.256 met een maximum van € 2.854,- bruto per maand.
De laatste schaal E, is bedoeld voor het chemisch transport en begint op € 2.336,- met een maximum van € 3.113,- bruto per maand. Uiteindelijk maak je periodiek stappen in de schalen totdat je aan het maximum zit.
Als je meer geld wilt verdienen moet je andere vracht gaan vervoeren en de benodigde papier daarvoor halen, of meer uren maken.
De meeste vrachtwagenchauffeurs vinden het nodig om over te werken om uiteindelijk fatsoenlijk geld te verdienen.
Balans met werk en privé
De werktijden van een vrachtwagenchauffeur zijn erg divers. Zo werkt de één internationaal en is 5 dagen van huis en werkt de ander alleen avonden of in het weekend. Door de onregelmatige tijden is het soms moeilijk om een balans te vinden tussen werk en privé. Als je een gezin thuis hebt zitten dan is het vaak zwaar om een week van huis weg te zijn.
Volgens het IRU-rapport (International Road Transport Union) is dan ook dan ook slecht 7% van de chauffeurs jonger dan 25 jaar. De gemiddelde leeftijd is hoger dan 50 en slechts ¼ van de chauffeurs is jonger dan 50.
Aan de cijfers is te zien dat de toeloop van jongeren in het vak laag is. De reden hiervan kan zijn dat jongeren het basissalaris vinden tegenvallen. Willen zij meer geld verdienen? Dan moeten zij meestal internationaal gaan rijden of in het weekend. Een flinke tegenvaller voor het sociale leven van een vrachtwagenchauffeur en dus ook een afknapper voor vele waarvan onder andere jonge chauffeurs.
Conclusie
De oorzaak van het chauffeurstekort komt met name door de lage aanloop van jongere vrachtwagenchauffeurs. Volgens de cijfers van het IRU-rapport is te zien dat ¼ deel van de vrachtwagenchauffeurs jonger is dan 50 jaar.
Ook is het salaris van een vrachtwagenchauffeur voor vele geen vetpot. Wil je meer verdienen? Dan is het nodig om over te werken of extra te verdienen met toeslagen zoals het rijden in het buitenland. Een sociaal nadeel voor vele chauffeurs als je bijvoorbeeld één week van huis bent.
De coronapandemie heeft de afgelopen tijd ook niet meegewerkt. De online aankopen zijn gedurende coronacrisis gestegen en doordat er maandenlang geen examens zijn afgenomen bij het CBR, moesten vrachtwagenchauffeurs in opleiding maanden wachten totdat ze aan de beurt waren.
Kortom: door de toenemende economie en online aankopen is de vraag naar vrachtwagenchauffeurs gestegen. De toeloop van nieuwe chauffeurs stagneert mede dankzij de lage salarissen en slechte werktijden.
Bronnen: