Laatst hebben we een blog geschreven over ‘Amerikaanse trucks’, deze zijn meestal uitgedost met allerlei ‘toeters en bellen’. Maar de Australiërs kunnen er ook wat van: zij hebben ‘road trains’.
Wat zijn road trains?
Een road train is een truck met daarachter heel veel aanhangers/opleggers met lading. De totale combinatie van truck + aanhangers/opleggers mag tot wel 53,5 meter zijn, of zelfs langer als er op privéterrein gereden wordt. Als een road train volgeladen zit kan hij tot wel 200 ton wegen.
Aan welke voorwaarden moet een truck voldoen om een road train te zijn?
Road trains rijden alleen in Australië, omdat daar deze combinatie van truck + aanhangers/opleggers is toegestaan. In Europa en Amerika is daar andere wetgeving voor.
Zo mag in Europa een combinatie van vrachtwagen + aanhanger niet langer zijn dan 18,75 meter. Ook kent Europa LZV’s (lange zware vrachtwagens) deze vrachtwagens mogen maximaal 25,25 meter zijn.
In Amerika is de wetgeving net iets anders dan in Europa. Hier is alleen bepaald wat de maximumlengte van de oplegger mag zijn. Een Amerikaanse truck is namelijk al 1 of 2 meter langer dan een Europese truck door de torpedoneus. Voor opleggers is wettelijk vastgelegd dat de maximumlengte 14,63 meter mag zijn. Alleen in sommige staten zijn er uitzonderingen.
In Australië wordt een truck pas een road train genoemd, als er twee of meer aanhangers/opleggers achter de trekker gekoppeld zijn door middel van dolly’s. Deze combinatie mag zoals eerder al genoemd tot 53,5 meter lang zijn op openbare wegen, maar op privéterrein is er geen limiet voor de lengte.
Hoe zijn road trains ontstaan?
Het binnenland van Australië is voornamelijk woestijn. De meeste steden liggen aan de kust. Hier kan vracht via schepen van stad naar stad vervoerd worden. Dat is de meest aangename optie van goederen vervoeren in Australië. Dit duurde echter wel vaak lang en er werd hierdoor veel brandstof verspild.
Daarom was er soms geen andere keus om goederen als vee, granen, brandstoffen, bouwmaterialen en erts door het binnenland te transporteren. Tot 1930 gebeurde dit via kamelen, daarna werden er gemotoriseerde voertuigen ingezet.
Niet veel later kwam Kurt Johannson met het idee van een road train. Hij woonde in Alice Springs, een stadje dat midden in het woestijnlandschap van Australië ligt. Kurt gebruikte hiervoor een Amerikaanse legertruck die tijdens de Tweede Wereldoorlog werd ingezet om tanks te transporteren, en na de oorlog werd achtergelaten door de Amerikanen. Daarna bouwde hij wat trailers om vee te vervoeren. Hij noemde zijn voertuig ‘Bertha’ en ging er mee rijden door het binnenland van Australië.
Hoelang kan een trucker onderweg zijn met een road train?
Dit verschilt natuurlijk per trucker en per vracht die er vervoerd wordt. Daarom nemen wij hierbij de Australische Maxime Taylor als voorbeeld. Volvo heeft een aantal jaar geleden een interview met deze toen 52-jarige truckster gehouden.
Maxime rijdt door het binnenland van Australië in temperaturen van 48 graden. Ze maakt lange dagen van 12 tot 13 uur. Krijgt ze een lekke band of zijn er andere ongunstige omstandigheden? Dan kan een rit al gauw 17 uur duren. Als daarnaast het natte seizoen in Australië aanbreekt, moet zij soms dagen wachten tot ze verder kan rijden in verband met overstromingen.
Road trains zijn dus beestachtige lange trucks. Erin rijden is een hele kunst niet alleen door de lengte maar ook door de weers- en wegomstandigheden in Australië. Op TrucksNL staan geen road trains, maar wel hele mooie trekkers en aanhangers/opleggers waar je toch een perfecte transportcombinatie mee kan maken.