Voor en nadelen elektrische vrachtwagen

De voor- en nadelen van elektrische vrachtwagens

Elektrische vrachtwagens worden steeds populairder door de vele voordelen! Overweeg jij een e-truck te kopen? Wij zetten de voor- en nadelen voor je op een rij. 

Voordelen elektrische vrachtwagens 

  • Milieuvriendelijk: de elektrische vrachtwagen heeft geen verbrandingsmotor, dus er vindt geen uitstoot van schadelijke uitlaatgassen plaats. Dit zorgt uiteindelijk weer voor een schonere lucht en dat draagt bij aan de klimaatdoelstellingen van de EU. 
  • Lagere kosten door elektrische aandrijving: door de overstap naar een elektrische vrachtwagen zijn er geen dure brandstoffen meer nodig. Daarnaast rijdt een elektrische vrachtwagen efficiënter en zijn de kosten voor het rijden op stroom lager. We nemen als voorbeeld de e-truck Scania BEV met een accu van 375 kWh en een actieradius van maximaal 400 km. Het laden van een elektrische vrachtwagen bij het bedrijf kost ongeveer 0,26 euro per kWh. 0,26 euro per kWh * 375 kWh = € 97,50 voor een volle accu. Het gemiddelde brandstofverbruik van een dieselvrachtwagen is 30 tot 40 liter brandstof per 100 km. Als je dus 400 km rijdt heb je ongeveer 120 tot 160 liter brandstof nodig. De gemiddelde prijs voor diesel is momenteel € 1,877. Dit betekend dat je voor een volle dieseltank tussen de € 225,- en € 300,- kwijt ben. Voor de dieseltruck ben je dus minimaal € 125,- duurder uit voor een rijafstand van 400km.
  • Subsidies en belastingvoordelen: bij het kopen van een e-truck is het mogelijk om onder voorwaarden een subsidie aan te vragen. Er zijn verschillende subsidieregelingen voor zero emissie trucks: subsidieregeling Aanschaf Emissieloze Vrachtwagens (AanZET) en de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwverkeer (SSEB) Bovendien kom je met de Milieu-investeringsaftrek (MIA/Vamil-regeling) in aanmerking voor (belasting) voordeel. 
  • Verbeterde prestaties: elektrische vrachtwagens hebben een snellere acceleratie. Doordat een elektromotor direct maximaal koppel (Nm) levert, komt een e-truck sneller in beweging.  
  • Imago transportbedrijf: in elke sector speelt duurzaamheid een steeds grotere rol. Steeds meer consumenten/bedrijven hechten waarde aan duurzaamheid en door hier op in te spelen creëer je een positieve beleving bij je doelgroep. 

Nadelen elektrische vrachtwagens  

  • Beperkt aanbod: er is relatief weinig aanbod in elektrische vrachtwagens. Vrachtwagenfabrikanten ontwikkelen zich steeds verder, maar in vergelijking met het aanbod van elektrische personenauto’s is het minimaal.    
  • Hogere aanschafkosten: een elektrische vrachtwagen is 1,5 tot 4 keer duurder in aanschaf dan een vrachtwagen die op brandstof rijdt. Een elektrische vrachtwagen kost al gauw tussen de €250.000 tot €300.000 euro. Door subsidies wordt het wel aantrekkelijker om een elektrische vrachtwagen aan te schaffen.  
  • Lange oplaadtijd: een lege accu opladen van een e-truck kan tussen 2 en 10 uur duren, afhankelijk van het type lader. Terwijl een dieselvrachtwagen binnen enkele minuten afgetankt is.   

Bij TrucksNL merken we dat er steeds meer interesse is naar elektrische vrachtwagens. Binnenkort verwachten we de eerste e-truck op ons platform te zien. De technische vooruitgang, de maatschappelijk druk en overheidsregels maken de e-trucks met het oog op de toekomst steeds aantrekkelijker.   

Misschien ook interessant om te lezen: Elektrische vrachtwagens worden steeds populairder

Auteur:

Marieke

Ik ben online marketeer bij TrucksNL. Ik houd de trends en ontwikkelingen in de online aan- en verkoop van voertuigen nauwlettend in de gaten. Ik maak e-mailcampagnes om verkopers te helpen beter te verkopen via het platform. Ik deel deze kennis ook regelmatig in blogs. Door marktinzichten te delen, laat ik verkopers zien waar hun kopersdoelgroepen zich bevinden en hoe ze hen het beste kunnen bereiken.