Professionele foto’s kun je tegenwoordig gewoon met je mobiele telefoon maken, zo lang de foto’s maar scherp zijn. Een professionele camera is dus niet meer nodig. Gebruik vooral onze tips om de beste professionele foto’s te maken voor jouw advertenties.
Wat is de kracht van professionele advertentiefoto’s?
Professionele advertentiefoto’s dragen bij aan een snellere verkoop van jouw product. Ze geven namelijk een duidelijk beeld van wat de koper kan verwachten. Of ze creëren een ‘beleving’. Dat wil zeggen dat de mogelijke koper zich al ziet rijden in jouw voertuig of aan het werk ziet met jouw machine.
Tip 1 | Maak minimaal 5 foto’s
Met een of twee foto’s weet de koper nog niet wat hij kan verwachten. Maak daarom minimaal 5 foto’s van jouw voertuig, machine of onderdeel waarbij alle details op de foto’s staan. Hoe meer foto’s je maakt, des te beter de koper natuurlijk een goed beeld krijgt van wat je verkoopt. Wil je een voertuig of machine verkopen? Maak dan sowieso foto’s van beide zijkanten, de voorkant, de achterkant en van de binnenkant van de cabine. Extra professioneel zijn foto’s van:
- De staat van de banden (laat goed de profieldiepte op de foto zien)
- Het dashboard/het besturingssysteem/de kilometerstand of draaiurenstand
- Het chassis met daarop de koppelschotel
- De informatie die op het voertuig/de machine zelf staat. Zo zit er vaak een typeplaatje of sticker op met informatie over het type, het aantal assen en het laadvermogen per as.
- De achterkant van de cabine (bij trekkers)
- Detailfoto’s van (extra) voorzieningen als een PTO, hydraulische installatie, autolaadkraan, magnetron, koelbox, standkachel en standairco
Bij onderdelen kun je denken aan foto’s van: beide zijkanten, de voorkant, achterkant, de bovenkant en foto’s van de onderkant. Voor extra professionaliteit maak je detailfoto’s van belangrijke aspecten van het onderdeel.
Tip 2 | Maak richtlijnen
Stel bepaalde richtlijnen op waar jouw advertentiefoto’s aan moeten voldoen. Richtlijnen zorgen ervoor dat jouw advertentiefoto’s in dezelfde stijl worden gefotografeerd. Dit straalt professionaliteit uit en zorgt voor herkenbaarheid. Fotografeer bijvoorbeeld altijd jouw voertuigen en machines op dezelfde plek voor jouw bedrijfspand.
Bij een onderdeel kun je foto’s altijd in dezelfde ruimte maken. Wij snappen dat je grote en kleine onderdelen kunt hebben. Zorg dan voor een ruimte waarin beide type onderdelen passen. Of kies twee ruimtes uit: één waar je altijd de foto’s maakt voor grote onderdelen en één waar je altijd de foto’s maakt voor kleine onderdelen. Denk aan een goed belichte kamer (binnen) voor het maken van foto’s van kleine onderdelen. En een grote hal of (overdekte) plaats buiten voor grote onderdelen. Zorg er wel altijd voor dat er voldoende (natuurlijk) licht op de foto’s is. Zo is het product het beste zichtbaar.
Als voorbeeld nemen we enkele foto’s van Geurts Trucks, adverteerder op TrucksNL. Op de foto’s is te zien dat zij duidelijke richtlijnen aanhouden in hun advertentiefoto’s: alle foto’s zijn voor hun bedrijfspand (vanuit vastgestelde hoeken) gefotografeerd. Ook details worden goed op de foto gezet.
Aan te raden foto’s:
Foto’s van details:
Tip 3 | Let op de juiste fotoformaten
Wil je de beste weergave krijgen van jouw advertentiefoto’s op verkoopplatformen? Houd dan rekening met bepaalde fotoformaten. Voor de beste weergave op TrucksNL is ons advies om jouw foto’s liggend (horizontaal) te maken, en met bepaalde breedte- en hoogteverhoudingen. Die verhoudingen worden ook wel de ‘aspect ratio’ genoemd. De beste breedte- en hoogteverhouding op TrucksNL is 3:2. Dit wil zeggen dat de beste resoluties voor foto’s op TrucksNL zijn (op volgorde van kwaliteit):
- 2560 x 1700 pixels
- 2160 x 1440 pixels
- 1920 x 1280 pixels
Op een professionele fotocamera is de aspect ratio eenvoudig te veranderen via de instellingen. Op smartphones is dit soms wat lastiger. Smartphones houden meestal een fotoformaat van 4:3 aan. Maar 4:3 is een verhouding die dichtbij 3:2 komt. Dus goed genoeg voor een bijna perfecte fotoweergave op TrucksNL.
Op de afbeelding hieronder zie je het verschil tussen 4:3 en 3:2. Het fotoformaat van 3:2 is net eens stukje breder dan 4:3, wat je ziet als de vlakken elkaar overlappen.
Wanneer je je aan de juiste formaten en aspect ratio houdt, dan voorkom je dat je advertentiefoto’s aan de zijkanten of bovenkanten wazige vlakken krijgen.
Wij snappen dat je soms ook wel eens een uitgestrekte hoogwerker, een torenkraan of een ander voertuig/machine/uitrusting hebt die beter staand op de foto kan. Dat mag zeker, maar zorg er dan in ieder geval voor dat de eerste foto een liggende foto is. Dit is de foto die je ziet in de zoekresultaten namelijk. Uit de statistieken van onze website blijkt ook dat advertenties met als eerst foto een liggende foto meer klikken en reacties ontvangen, dan advertenties die beginnen met een staande (verticale) foto.
Tip 4 | Maak jouw logo zichtbaar
Jouw logo zichtbaar maken op advertentiefoto’s zorgt voor meer naamsbekendheid. Daarnaast voorkomt het dat mensen onrechtmatig jouw foto’s kunnen gebruiken. Je kunt dit op allerlei manieren aanpakken. Parkeer bijvoorbeeld een voertuig of machine voor jouw bedrijfspand/bedrijfsvlag met logo. Bij onderdelen kun je jouw logo op een uitgeprint A4 ernaast leggen op de foto. (Een ‘gewoon’ A4’tje kan er misschien wat onprofessioneel uitzien. Onze tip: zet het logo netjes op een stuk steviger papier en plastificeer het).
Tip 5 | Maak eerlijke foto’s
Verberg een beschadiging niet, zet deze juist duidelijk op de foto. Geef daarbij bijvoorbeeld tips hoe de beschadiging (eenvoudig) te herstellen is. Wanneer je beschadigingen verbergt en de koper komt langs, zal hij hier natuurlijk niet op hebben gerekend. Dit kan erin resulteren dat de verkoop niet doorgaat of dat hij van jouw verkoopprijs gaat afdingen. Twee dingen die je natuurlijk liever wilt voorkomen. Of als de koper jouw voertuig online koopt en vervolgens met beschadigingen ontvangt, is dit natuurlijk niet goed voor jouw reputatie. Je kunt hierdoor bijvoorbeeld negatieve reviews ontvangen.
Tip 6 | Vermijd afleidingen
Zorg ervoor dat de aandacht ligt op het product dat je wilt verkopen. Alleen dit moet op de advertentiefoto staan. Vermijd dus afleidende zaken in de foto als mensen en dieren.
Tip 7 | Maak scherpe foto’s
Het is belangrijk om scherpe foto’s te maken. Bij een camera kun je een standaard hiervoor gebruiken. Maakt je foto’s met je mobiel? Zorg dan dat je je mobiel stil houdt. Door scherpe advertentiefoto’s kunnen potentiële klanten beter zien wat je verkoopt.
Tip 8 | Let op het licht in de foto’s
Je kunt foto’s het beste overdag maken of in een verlichte ruimte. Als je foto’s in de avond of in een donkere ruimte maakt, dan worden de foto’s minder goed zichtbaar. Zorg er daarnaast voor dat er geen tegenlicht is. Dit is licht dat recht in jouw camera schijnt, hierdoor wordt de foto namelijk juist overbelicht, waardoor je niets op de foto kunt zien.
Oefen vooral door veel foto’s te maken aan de hand van deze tips. Zo krijgt je zeker weten professionele advertentie foto’s die zorgen voor een snelle verkoop!