Rode MAN trekker

De opkomst van de elektrische PTO (E-PTO)

Elektrische auto’s zijn al niet meer uit onze samenleving weg te denken. De afgelopen twee decennia zijn er enorme sprongen gemaakt in de ontwikkeling van elektrische voertuigen. Waar de eerste moderne elektrische auto’s een actieradius van 200 kilometer hadden, is het voor de nieuwste generatie heel normaal om minstens 500 kilometer zorgeloos te rijden.

In de truckbranche staat emissieloos werken ook hoog op de agenda. Met de ontwikkeling van elektrische vrachtwagens houdt het niet op in deze branche. De truckbranche gaat veel verder dan dat. Een mooi voorbeeld hiervan is de elektrische PTO (E-PTO). In dit blogartikel gaan we daar eens wat dieper op in.

PTO

Om wat meer te weten te komen over de E-PTO  is het misschien wel handig om het eerst even over de ‘normale’ PTO te hebben. PTO is de afkorting van ‘Power Take Off’. Dit betekent vrij vertaald ‘kracht afnemen’.

De PTO neemt zijn kracht af van de motor of de versnellingsbak van het voertuig. Dit houdt in dat de motor altijd moet draaien wanneer je gebruik wilt maken van de PTO.

De toepassingen van een PTO zijn enorm veelzijdig. Zo kun je er een autolaadkraan of een betonmixer mee aandrijven, maar hierbij zal dus de motor van het voertuig altijd moeten draaien.

Je kunt o.a. een betonmixer aandrijven met een PTO

E-PTO

In tegenstelling tot de reguliere PTO wordt een E-PTO niet aangedreven door de verbrandingsmotor van het voertuig, maar door een extra gemonteerde elektromotor. Het gebruik van een E-PTO brengt een aantal enorme voordelen met zich mee:

  • Minder schadelijke uitstoot
  • Minder geluidsoverlast
  • Brandstofbesparing

Naast deze voordelen is het ook nog eens zo dat de motor van het voertuig minder draaiuren maakt, en daardoor dus een langere levensduur heeft. Immers staat 1 draaiuur van een verbrandingsmotor gelijk aan 50 afgelegde kilometers.

Met name in de bouwsector wordt er enthousiast gereageerd op het gebruik van de E-PTO. Door het huidige klimaatbeleid moet de CO2 uitstoot door bedrijven drastisch gereduceerd worden. De maximale uitstoot van een groot bouwproject wordt vastgelegd in het bouwbestek, evenals de maximale geluidsoverlast in decibellen.

Wanneer alle vrachtwagens die materialen op een bouw komen brengen gebruik maken van een E-PTO, is dit voor een bouwproject al een enorme CO2-reductie. Denk hierbij aan betonmixers, zandkippers, en autolaadkranen. Ook is het nog eens veiliger. Doordat je je bijvoorbeeld rondom een werkende autolaadkraan veel beter verstaanbaar kan maken.

Een E-PTO is veiliger omdat je je o.a. je beter verstaanbaar kan maken rondom een werkende autolaadkraan

Toepassingen

De toepassingen van een E-PTO zijn eigenlijk net zo veelzijdig als een ‘normale’ PTO. Van autolaadkraan tot hoogwerker, en van betonmixer tot vacuumtank, alles wat aangedreven wordt met een PTO kan ook met een E-PTO worden aangedreven.

Het is zelfs mogelijk om dit achteraf nog op een bestaande vrachtwagen te bouwen. Hierbij moet wel rekening gehouden worden met een eventuele gewichtstoename, en er moet voldoende ruimte zijn op of aan het chassis om de installatie te plaatsen.

Op de foto zie je de kist aan het chassis waar het accupakket in komt

Gewicht

De E-PTO wordt gevoed door een accupakket bestaande uit allemaal losse cellen, waardoor een kapotte cel eenvoudig en snel vervangen kan worden. Het accupakket wordt keurig in een waterdichte RVS-kist gebouwd, en deze wordt op of aan het chassis gemonteerd.

Een compleet pakket inclusief de elektromotor kan een gewicht hebben vanaf 450 kg. Vaak wordt er gekozen voor een hybride toepassing, waarbij een E-PTO en een conventionele PTO op een vrachtwagen worden gebouwd. Mochten de accu’s van de E-PTO leeg raken, dan kan de chauffeur zijn klus toch gewoon afmaken.

In sommige gevallen wordt er geen gebruik gemaakt van de verbrandingsmotor van de vrachtwagen, maar van een extra opgebouwde verbrandingsmotor. Denk hierbij aan een betonmixer-oplegger of een stenentrailer met rollende kraan. Deze motoren kunnen probleemloos vervangen worden door een heel elektrisch pakket, en in dit geval is er geen sprake van gewichtstoename.

Op de foto hieronder zie je een accupakket dat bijna gereed is voor plaatsing

Wierda Hybrid Technologies

Voor dit artikel ben ik op bezoek geweest bij Wierda Hybrid Technologies in Joure. Binnen deze tak van de Wierda groep houden zij zich onder andere op grote schaal bezig met het opbouwen en onderhouden van elektrische PTO installaties. Wil je meer informatie over waar zij mee bezig zijn? Neem eens een kijkje op hun website

Op zoek naar een trekker met (elektrische) PTO? Bekijk TrucksNL