Website optimalisatie

Wil je beter gevonden worden in Google? Zorg voor website optimalisatie!

We zijn beland in een tijdperk waar internet niet meer weg te denken is. Tegenwoordig zoekt iedereen alles op via de zoekmachine Google. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website beter gevonden wordt in Google? Wat is website optimalisatie en hoe kan jij hier als verkoper op inspelen? Heb jij een goede website volgens Google? In dit blogartikel gaan we het hebben over de belangrijkste onderdelen.

Wat is website optimalisatie?

Website optimalisatie betekent dat je de prestatie van jouw website verbetert. Hierdoor is jouw website (nog) meer gebruiksvriendelijk voor jouw websitebezoekers. Denk aan het verbeteren van:

  • Hoe overzichtelijk jouw website is
  • Hoe snel jouw website laadt
  • Hoe waardevol de content ervan is voor jouw bezoekers

Waarom moet je jouw website optimaliseren?

Omdat je hierdoor hoger kunt ranken in Google. Google bepaalt namelijk hoe hoog jouw website rankt aan de hand van hoe gebruiksvriendelijk deze is.

Maar, je doet het niet alleen voor de ranking:

Een gebruiksvriendelijke website zorgt dat jouw websitebezoekers vinden waar zij naar op zoek zijn.

Wat betekent dat jij meer conversies krijgt: een telefoongesprek of mail met interesse naar jouw product, een inschrijving op jouw maillijst of zelfs de aankoop van een product.

Hoe controleert Google jouw website?

Hoe Google precies te werk gaat in het controleren van jouw website weet niemand. Wel zijn hiernaar al verschillenden onderzoeken geweest. De belangrijkste tips om in te spelen op hoe Google mogelijk te werk gaat hebben wij voor jou op een rijtje gezet in onze website optimalisatie checklist. Hiermee kan jij aan de slag om jouw website te optimaliseren.

Maar laten we eerst kijken naar de missie van Google:

De missie van Google is het verzamelen van alle informatie van iedereen en het toegankelijk en gebruiksvriendelijk ervan maken. Google staat dan ook voor het beste resultaat voor de gebruiker. Waar je wel rekening mee moet houden is dat Google zelf ook een eindgebruiker is. Google bestaat uit: spiders, een index en een algoritme.

Een spider (ook wel crawler genoemd) volgt 24/7 links op het internet en verzamelt hierdoor alle inhoud als teksten, afbeeldingen en filmpjes.

Een index is een grote database waarin alle inhoud die de spider heeft verzameld staat.

Hierna matcht Google via haar algoritme een zoekopdracht aan webpagina’s die zijn geïndexeerd.

Google als inspecteur van jouw website

Website optimalisatie checklist

Hieronder een lijstje van een aantal eigenschappen die jouw website absoluut niet mag missen.

1. Responsive
Een moderne website moet goed zichtbaar zijn op elk scherm. Dus zowel op de tablet, desktop en smartphone moet alles goed te zien zijn. Zo moet de website zich aanpassen aan de schermgrootte. Dit betekent ook wel responsive. Het is namelijk heel vervelend als je als bezoeker de helft niet kan lezen op jouw mobiele scherm.

2. SEO (Search Engine Optimization)
SEO betekent letterlijk het optimaliseren van jouw website voor de zoekmachine. Je kunt dit op verschillende manieren doen. Zo kan je de inhoud zoals de tekst en afbeeldingen aanpassen, maar ook ervoor zorgen dat mensen gaan linken naar jouw website.

3. Interne en externe links
Zorg dat de bezoeker via interne links door je website kan navigeren. Van de homepage bijvoorbeeld naar een productenpagina. Of van het ene blogartikel naar het andere blogartikel. Dit wordt interne links genoemd. Als een bezoeker je website interessant vindt en bijvoorbeeld een blogartikel van jou deelt op zijn eigen website dan wordt dit een externe link genoemd. Het feit dat andere mensen naar je linken is een teken voor Google om aan te nemen dat je populair bent. Hierdoor wordt je in de zoekresultaten aanbevolen door Google.

4. Laadtijd
Niets is vervelender dan dat je op een website zit te kijken en de pagina’s lang aan het laden zijn. Google houdt dit in de gaten en is net als jij geen fan van langzame websites. Hierdoor krijg je als het ware strafpunten en word je lager in de zoekresultaten weergegeven. Je kan de laadtijd verlagen door bijvoorbeeld het formaat van afbeeldingen aan te passen en onnodige codes achter jouw website te verwijderen.

5. Nieuwe content
Genereer nieuwe content op je website om bezoekers te laten zien dat je er nog bent. Bijvoorbeeld door het toevoegen van nieuwe producten, een nieuwsbericht of een blogartikel. Google rankt jouw site daardoor hoger. Gebruik originele teksten die gericht zijn op jouw doelgroep. 

Heb je één van de vijf punten niet? Dan is er actie nodig!

Wij begrijpen dat je waarschijnlijk niet zit te wachten op het aanpassen van je website. Maar wij kunnen je daarbij helpen! Wij hebben een team met jarenlange ervaring in het bouwen van websites. Interesse? Bekijk wat wij voor jou kunnen doen.

Bronnen: