Welke geschiedenis heeft de truck, hoe zag hij er eerst uit en wat heeft ervoor gezorgd dat hij er vandaag de dag zo uitziet en functioneert?
In dit artikel lees je:
Naam ‘truck’
Om te beginnen: hoe is de naam truck ontstaan? Het woord ‘truck’ is een afgeleide van trochos, wat in het Grieks wiel betekent. In Amerika noemde ze de grote wielen van huifwagens trucks. De vrachtauto in de VS kreeg daarna de benaming motortruck, maar werd toen nog wel door paarden getrokken. Toen de vrachtwagens niet meer door paarden werden getrokken, verdween het woord motor in ‘motor trucks’ en noemden ze het in Amerika trucks.
Ontstaan
Stoommotor
In 1856 is de vrachtwagen uitgevonden. Toen werd deze aangedreven door een stoommotor. Maar erg handig in gebruik waren de eerste vrachtauto’s nog niet. De Britse fabrikant ‘Foden’ maakt van 1856 tot 1917 voornamelijk stoomvrachtauto’s.
Benzinemotor
Maar stoomvrachauto’s zijn eigenlijk nog niet echte vrachtauto’s. Een aantal jaren later kwam pas een betere motor. In 1893 kwam de eerste vrachtwagen met benzine motor uit, gemaakt door het Tsjechische Nesseldorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft (ook wel Tatra).
De eerste echte vrachtwagen is in 1896 uitgebracht door Gottlieb Daimler en Karl Benz. Deze vrachtwagen was eigenlijk een personenwagen die een achterwielaandrijving had via leren riemen. Dit was het basisontwerp voor de eerste vrachtwagens.
Op onderstaande afbeelding staat de eerste vrachtwagen van Daimler-Motoren-Gesellschaft
Dieselmotor
Iets later dan de benzinemotor kwam de dieselmotor. Bedacht door Rudolf Diesel. De eerste dieselmotor werd door MAN in een truck gebouwd in 1915. Ook toen al was rijden op diesel voordelig voor bedrijven. Alleen de aanschafprijs was hoog, omdat het ontwikkelen van de dieselmotor erg prijzig was. Daarnaast waren dieselmotoren nog vrij zwaar in het begin en leverden ze naar verhouding weinig vermogen op.
Trekker
Renault presenteerde de eerste trekker in 1923 voor transport op de weg.
Hesselmanmotor
Diesel was nog niet ‘je van het’ door de eerder genoemde nadelen. Daarom bedacht Jonas Hesselman in 1925 de Hesselmanmotor. Deze motor startte op benzine en zodra de bedrijfstemperatuur was gehaald schakelde de motor dan over op diesel. Net een jaar hiervoor kwam MAN met een Diesel met directe injectie. Door een directe injectie komt de brandstof direct in de verbrandingskamer, in plaats van dat het via een luchtstroom door een carburateur (vernevelt en mengt de brandstof met lucht) gaat, wat resulteerde in een lager brandstofverbruik.
Turbocompressor
DAF introduceerde in 1959 de turbocompressor die werd toegevoegd aan de dieselmotor. Hierin wordt de turbine aangedreven door het uitlaatgas. De turbine zit op dezelfde as als de compressor, wat ervoor zorgt dat de compressor ook aangedreven wordt. De compressor zorgt er op zijn beurt weer voor dat lucht onder druk in het inlaatkanaal van de motor geperst wordt.
Frontstuur
Vandaag de dag hebben alle Europese vrachtwagens een zogenoemd frontstuur. In 1962 was de doorbraak van de frontstuur. Dit zijn trucks met een platte voorkant. Amerikaanse vrachtauto’s hebben namelijk vaak een torpedoneus. Bij een frontstuur heeft een trucker meer overzicht en kan er meer lading op de truck.
Op deze afbeelding zie je een truck met frontstuur
Turbo-intercooling
DAF kwam in 1973 met de turbo-intercooling. Hierdoor konden er hogere motorvermogens worden bereikt met lager brandstofverbruik en werd het realiseren van schonere uitlaatgassen ook mogelijk. In de jaren 1980-1989 werd deze turbo-intercooling nog meer doorontwikkeld tot de Advanced Turbo Intercooling (ATI). De ATI had een betere inspuittechnologie en een betere verbrandingskamer doordat hij meer vermogen had.
Nog betere motoren
In 1987 kwam Scania met een inspuitpomp met elektronische dieselregeling (EDC). Daarna in 1991 kwam Scania met een motor van 11 liter die een turbocompound had. Hierbij wordt energie die achterblijft in het uitlaatgas gebruikt om het vliegwiel extra aan te drijven. In 1996 kwam de 4-serie uit met meer elektronica. En in 2005 de R-serie, met een moderner interieur en een verbeterde stroomlijn. In 2007 kwam Scania met een Euro 5 motor waarbij geen AdBlue nodig is. AdBlue zorgt ervoor dat de uitstoot van stikstofoxide wordt omgezet in water en stikstof. Deze stoffen zijn namelijk niet schadelijk voor het milieu. En in 2011 was Scania de eerste die Euro 6 trucks had.
Op onderstaande afbeelding staat de Scania R500
De truck heeft dus een rijke geschiedenis. Nu zijn er al plannen voor de toekomst qua zelfrijdende trucks, betere brandstoffen of meer elektrische trucks. We zijn benieuwd naar wat er uiteindelijk allemaal gaat gebeuren in de verdere ontwikkeling van de truck.