Tijdens het kopen van een vrachtwagen is het belangrijk om goed geïnformeerd te zijn voordat je een aankoop doet. Het chassisnummer, ook wel bekend als het voertuigidentificatienummer (VIN), is slechts het begin. In deze blog lees je de belangrijkste dingen die je moet controleren voor het kopen van een vrachtwagen en welke valkuilen je moet vermijden.
Hier moet je op letten bij het kopen van een vrachtwagen
1. Check het chassisnummer
Het belangrijkste aspect waar je op moet letten bij het kopen van een voertuig is het chassisnummer, ook wel voertuigidentificatienummer (VIN) genoemd. Elke vrachtwagen heeft een uniek chassisnummer wat hoort bij de papieren van de vrachtwagen. Klopt dit niet, dan is er iets mis. Het is dus belangrijk dat dit nummer goed leesbaar is. Koop je toch een vrachtwagen zonder chassisnummer dan is de kans groot dat je in bepaalde landen geen kenteken krijgt.
2. Check de importregels
Bij het importeren van een voertuig is het altijd van belang om te kijken of het voertuig geregistreerd kan worden in het nieuwe thuis land. Daarnaast kan je ook controleren of je bepaalde invoerrechten moet betalen. Over het algemeen kan een vrachtwagen met een Nederlands of Duits kenteken zonder problemen geïmporteerd worden. Ondanks dat is het alsnog goed om bij het RDW (registratiekantoor) na te vragen of het voertuig in het land van de koper opnieuw geregistreerd kan worden. Als een voertuig in Europa een officieel kenteken heeft gehad, dan is een ander Europees land verplicht om het voertuig toe te laten in zijn land. In de praktijk gebeurt dit alleen niet altijd.
3. Check de staat van het voertuig
Bij het kopen van een voertuig is het ook belangrijk om de staat van de vrachtwagen te vergelijken met de kilometerstand. Als de kilometerstand bijvoorbeeld 400.000 aangeeft, maar de stoelen en het stuur wel versleten zijn. Dan is de kilometerstand hoogstwaarschijnlijk onjuist. Ook kan je hierbij letten op onderhoudsstickers in de vrachtwagen. Deze stickers geven vaak aan bij hoeveel kilometer onderhoud is gepleegd. 60% van de voertuigen worden online verkocht via foto’s en hierbij vallen dit soort dingen niet op.
4. Check de vloeistoffen
Verder is het essentieel om het oliepeil en het koelvloeistofpeil te controleren. Als één of beide niveaus laag zijn, duidt dit op mogelijke problemen.
5. Maak een proefrit
Ook is het verstandig om een proefrit te maken voor je het voertuig koopt. Let op het geluid van de motor, het branden van gele lampjes, hoe het voertuig schakelt, etc. Vrachtwagens die te koop staan, staan soms wel 4 jaar stil. Hierdoor kan de accu kapot raken of de remmen vastzitten. Check dit dus door een proefrit te maken.
Top 4 criminele acties van verkopers
• Nepadvertenties voor populaire vrachtwagens, waarbij de ‘verkoper’ een aanbetaling vraagt en vervolgens verdwijnt. Let hierbij op populaire modellen in combinatie met een lage prijs.
• Vrachtwagens die wel bestaan, maar geen eigendom zijn van de verkoper. In het gunstigste geval wordt de vrachtwagen direct na overeenstemming gekocht, maar meestal vraagt de verkoper om een aanbetaling en verdwijnt dan na ontvangst.
• Terugdraaien van de kilometerstand. Dit is moeilijk te achterhalen, maar door te letten op de staat van het voertuig en de onderhoudssticker, is het toch mogelijk om dit te ontdekken.
• Verkopers die vrachtwagens mooier presenteren dan dat ze zijn. Achteraf blijken de vrachtwagens toch veel verborgen gebreken te hebben. Ook laten verkopers vaak kapotte of beschadigde onderdelen uit het zicht van de foto.
Inspectie van voertuigen
Om de risico’s van het kopen van een vrachtwagen te beperken, is het dus van belang om een grondige kwaliteitscontrole te houden op de locatie waar het voertuig zich bevindt. Alleen op deze manier krijg je een duidelijk beeld van de werkelijke staat van het voertuig. Zelf reizen naar de locatie van de verkoper is alleen niet altijd mogelijk. Deze inspectie kan je ook uit handen geven bij Kick van der Zwaag (voor 485 euro exclusief btw). Hij heeft meer dan 40 jaar ervaring in het verrichten van grondige vrachtwagen inspecties.