Er zijn ruim duizend nieuwe registraties van elektrische vrachtwagens. Lees in deze blog de toename van de elektrische vrachtwagens in Nederland en binnen de EU.
De toename in Nederland
In de eerste drie kwartalen van 2023 zijn er in Nederland maar liefst 1.032 nieuwe elektrische vrachtwagens geregistreerd. Dit betekent dat 8% van alle vrachtwagenregistraties nu elektrische voertuigen betreft. Dit vertegenwoordigt een enorme vooruitgang, vooral als je bedenkt dat het een jaar geleden nog slechts 0,5 procent was.
Volgens recente cijfers van automobielkoepel Acea is het aantal elektrische registraties vooral hoog in het segment van 3,5 tot 16 ton. Hier werden 754 e-trucks geregistreerd op een totaal van 1.750 vrachtwagens in deze gewichtsklasse. Het aantal elektrische vrachtwagens boven de 16 ton groeide zelfs van 59 naar 278. Maar het percentage op een totaal van 11.383 vrachtwagens blijft alsnog erg laag.
Ondanks de toenemende populariteit van elektrische vrachtwagens, behoudt diesel zijn dominante positie. Van de 13.133 geregistreerde vrachtwagens in Nederland, rijden nog steeds verreweg de meeste vrachtwagens (12.003) op diesel.
Elektrische vrachtwagens binnen de EU
Nederland scoort redelijk goed op het gebied van het verduurzamen van het vrachtverkeer. Het totale aantal elektrische vrachtwagenregistraties in de EU, dat op 4.000 lag, nam Nederland een kwart voor zijn rekening. Alleen in Duitsland werden er nog meer nieuwe elektrische vrachtwagens geregistreerd. Toch speelt Nederland in het totaal aantal Europese truckregistraties een bescheiden rol. Van januari tot en met september kwamen er in totaal 268.766 vrachtwagens bij, waarvan het Nederlandse aandeel slechts 2% is.
Doel voor 2030
De Europese Commissie heeft de ambitie uitgesproken om tegen 2030 minimaal 400.000 e-trucks in Europa te laten rondrijden, met jaarlijks nog eens 100.000 nieuwe elektrische vrachtwagens erbij. Er moet dus nog meer actie worden ondernomen om deze doelen te behalen.