Heb jij het gevoel dat jouw advertenties niet goed presteren dan andere handelaren? Dit kan je merken aan minder reacties en kliks op jouw advertenties. Jouw advertentie wordt dan minder vaak vertoont in de zoekresultaten. Jouw advertenties presteren slechter dan vergelijkbare advertenties. Fijn? Nee, balen natuurlijk want dit geldt waarschijnlijk voor alle portalen waarop jij adverteert. Hierdoor verlies je mogelijk tienduizenden euro’s omzet per maand.
Waarom verliezen mijn advertenties van andere adverteerders?
Er zijn meerdere redenen waarom jouw advertenties niet optimaal presteren. Dit kan liggen aan belangrijke zaken als eigenschappen, zoekwoorden en vertalingen. Jouw advertenties vallen minder op en worden minder goed gevonden. De uitkomst is in ieder geval dat je minder reacties ontvangt. Dat kost jou omzet via elk portaal waarop jij adverteert.
De kans dat jij omzet misloopt is groot, maar jij kan hier iets aan doen.
Heb ik je aandacht nog? Mooi. Lees dit volledige artikel aandachtig door en stop met omzet verliezen.
1 Jouw advertentie bevat ontbrekende eigenschappen
Voorbeeld: ruim 20.000 bezoekers op TrucksNL gebruiken maandelijks het filter ‘Vermogen (PK)’
Je verliest dus mogelijk 20.000 vertoningen op TrucksNL als je het veld Vermogen in TruckDelta niet invult. Tel uit je verlies.
Hoeveel vertoningen kost jou dit op andere portalen?
Deze cijfers hebben wij natuurlijk niet. Maar dat dit jouw advertenties slechter laat presteren staat vast. Minder vertoningen, kliks en reacties via andere portalen. Zij bieden namelijk het filter Vermogen (PK) ook aan. TruckDelta kan de eigenschap “aantal PK” niet aanleveren via doorlinken voorraad aan alle andere portalen als jij deze eigenschap leeg laat.
2 Zoekwoorden ontbreken
Bezoekers doen ruim 100.000 unieke zoekopdrachten per maand op TrucksNL. Vrije zoekopdrachten in de zoekbalk dus. Jouw advertenties worden niet gevonden als daar geen belangrijke zoekwoorden in staan. Voorbeeld: de zoekmachine van TrucksNL werkt volgens een bepaald recept die advertenties op volgorde rangschikt. Een ander woord hiervoor is algoritme.
Zoekopdracht: “Torpedo”
Bovenstaande advertenties verschijnen in het resultatenoverzicht omdat:
- Er is een match op de subcategorie “torpedo front trekker”
- Er is een match op de advertentietitel “torpedo” (blauwe tekst / link)
Andere ingrediënten van het “algroritme” zijn:
- Eigenschappen
- Vrije tekst / Omschrijving
Elk ingrediënt heeft zijn eigen wegingsfactor
Een voertuig eigenschap weegt zwaarder mee voor de vindbaarheid dan vrije tekst in de advertentietitel of omschrijving. Daarnaast gaat de zoekmachine ook anders om met vrije tekst. Zoekopdrachten moeten vrijwel exact overeenkomen met jouw omschrijving voordat jouw advertentie hierop gevonden wordt.
Hoeveel schrijfvarianten wij door de jaren heen al gezien hebben van “AdBlue” is indrukwekkend: Edbloe, Addblew, Edblu, Adbluu, At blu, Ed-blew (en persoonlijk vind ik de mooiste) @blew. Door de eigenschap AdBlue tank aanwezig aan te vinken vang je dit af. Noteer jij “AdBlue tank” alleen in de omschrijving, dan niet.
3 Vertalingen ontbreken
Hiermee spreek ik een meerderheid van alle adverteerders aan. Ruim 60% van alle websitebezoekers komt NIET uit Nederland. En deze bezoekers spreken geen Nederlands. Hun zoekopdrachten zijn dus ook niet Nederlands. Ze zoeken namelijk in hun eigen taal.
Wil jij iets verkopen aan een Pool? Zorg dan dat je Poolse zoekwoorden gebruikt in je omschrijving. Wil je een internationaal publiek aanspreken met je titel? Gebruik dan Engels of vermeld alleen zaken die niet vertaald hoeven te worden, zoals Euronorm, KM stand, “Globetrotter” et cetera. Zou een Poolse bezoeker onderstaande advertentie vinden met een Poolse zoekopdracht? En stel dat dit op een wonderlijke manier wel gebeurd, hij/zijn iets snappen van onderstaande advertentietitel?
Wij zorgen ervoor dat alle eigenschappen vertaald zijn. Jij moet ervoor zorgen dat jouw omschrijvingen vertaald zijn en dat je rekening houdt met een internationaal publiek in de advertentietitels. Kost jou dit veel tijd? Nee. Maak eenvoudig gebruik van de functie ‘gegevens ophalen’ en vul waar nodig aan. We leggen hier uit hoe de ‘gegevens ophalen’ functie werkt.
Dus hoeveel omzet ben jij al misgelopen?
Wij weten natuurlijk niet exact hoeveel euro je bent misgelopen. Dit artikel is geschreven om je te prikkelen. Voor enkele adverteerders die dit lezen is dit wél de realiteit. Misschien zijn deze adverteerders wel veel meer dan € 10.000 misgelopen. De reden om dit artikel op deze manier te schrijven komt niet uit de lucht vallen. Iedere adverteerder kan meer uit zijn abonnement halen.
Ga dit doen en verkoop beter!
- Gebruik de ‘gegevens ophalen’ functie
- Vul zo veel mogelijk eigenschappen aan
- Vermijd Nederlandse woorden in advertentietitels
- Ga omschrijvingen vertalen. Snel en goed vertalen? Gebruik Deepl eens.