54564280 - delivery background concept. cargo shipping containers in storage area with forklifts.  3d

Welke soorten containers zijn er?

In havens als die van Rotterdam ziet je meestal grote containers die in- en uitgeladen worden op schepen. Dat is daarom bij de meeste mensen het eerste waar ze aan denken bij het woord ‘container’. Maar onder het begrip container valt veel meer.

In dit artikel lees je:

Zeecontainers

De grote containers in de havens zijn zeecontainers. Zeecontainers zijn in te zetten om zowel kleine als grote goederen te transporteren of deze hierin op te slaan. Qua transport is de zeecontainer makkelijk te vervoeren via schepen, vrachtwagens en goederentreinen.

De afmetingen van een zeecontainer worden aangegeven in ‘voet’ (feet, ft). Een zeecontainer heeft standaardmaten: 20ft en 40ft. Er is een maat die hier qua hoogte vanaf wijkt, de zogenoemde 40ft ‘High cube’, meestal afgekort naar 40ft HC. De 20ft zeecontainers worden regelmatig gebruikt voor opslag, maar ook voor wereldwijd transport via schepen, treinen en vrachtwagens. Welke container het beste geschikt is voor transport (20ft of 40ft) hangt af van de hoeveelheid te vervoeren goederen. Het maximale gewicht van een zeecontainer ongeacht de afmeting mag 30.480 kg zijn.

Daarnaast staan er vaak markeringen op de containers, die onder andere aangeven wat de afmetingen en het gewicht zijn en wie de eigenaar van de container is.

Om te voorkomen dat zeecontainers gaan verschuiven zijn er ‘stackers’. Er zijn ook ‘twistlocks‘, waarmee de containers daadwerkelijk vastzitten. Deze twistlocks zijn draaibare kegelvormige pinnen die precies in de bevestigingspunten van de container passen. Containers kunnen zo vastgemaakt worden aan schepen en op elkaar gestapeld worden.

Tankcontainers

In tankcontainers worden gassen, vloeistoffen en poeders vervoerd.

De binnenkant van de tankcontainers is gemaakt van roestvast staal, daaromheen zit een beschermings- en isolatielaag. De inhoud van een tankcontainer kan uiteen lopen van 14.000 tot wel 27.000 liter. Net als bij de zeecontainer zijn veel voorkomende afmetingen 20ft en 40ft.

Ook bij tankcontainers is er onderscheid te maken in types. Een Silotank wordt bijvoorbeeld ingezet voor granen en poeders en een reefertank om de inhoud gekoeld te houden. Ook is er een meercompartimententank, hierin zit één of zitten twee tussenschotten, waardoor er verschillende soorten goederen in één tank kunnen.

Accommodatiecontainers

Accommodatiecontainers worden vaak ingezet als tijdelijke woonruimte of kantoorruimte. Deze containers kunnen uitgerust zijn met airco, keuken, douche en toilet.

Bouwcontainers

Bouwcontainers worden ingezet voor het vervoer van bouw- en sloopafval naar de stort. Onder bouw en sloopafval kan verstaan worden: kunststof, gipsplaten, hout, puin, steen, metalen en isolatiemateriaal. Dit afval moet op de stort wel weer netjes gescheiden ingeleverd worden voor de recycling. Het is natuurlijk praktischer om meteen al het afval te scheiden, dus de bouwcontainer met maar 1 soort afval per keer te vullen.

Een bouwafvalcontainer kan verder de afmetingen van 3m3, 6m3, 10m3 en 15m3 hebben. Sommige hiervan zijn ook afsluitbaar met hangsloten.

Milieucontainers

Voor het veilig vervoeren en opslaan van bepaalde gevaarlijke stoffen is het verplicht om milieucontainers te gebruiken. Een milieucontainer heeft vaak een roostervloer en lekbak om gevaarlijke stoffen op te vangen bij het ontstaan van lekkage. Ook zijn er meestal ventilatieroosters aanwezig en kunnen de milieucontainers voorzien worden van zware sloten. Er zijn verder nog brandwerende milieucontainers, milieucontainers met koeling en milieucontainers voor vloeistoffen en gassen met tank.

Afbeelding afkomstig van BD Containers

Wissellaadbakcontainer

Een wissellaadbakcontainer is eenvoudig te scheiden van het dragende voertuig. Vaak met bevestigingspunten voor twistlocks.

Voor het overhevelen van een wissellaadbakcontainer van een vrachtwagen op een trein (of natuurlijk andersom), moet deze voorzien zijn van aangrijppunten aan de onderzijde waarmee hij opgetild kan worden. Soms zijn er ook aan de bovenkant twistlocks, waaraan de wissellaadbakcontainer opgetild kan worden.

Wissellaadbakcontainers zijn meestal 2,50 of 2,55 meter breed. De lengte wordt opgedeeld in twee klasses: ‘A-Behalter’ en ‘C-Behalter’. Een container in de klasse A-Behalter is 12 meter en langer, in de C-Behalter breder of langer dan ongeveer 6 meter, maar korter dan 12 meter.

Er zijn vier uitvoeringen van de wissellaadbakcontainer: de ‘klassieke’, de stapelbare C-Behalter, Swap body tanks en haakarmbakken.

  • De klassieke uitvoering heeft een lichte constructie, waardoor hij niet stapelbaar is. Hij wordt vaak ingezet voor het vervoer van pallets.
  • De stapelbare C-Behalter is, zoals de naam al zegt, wel stapelbaar. Er kunnen tot 6 containers van dit type gestapeld worden.
  • Een swap body tank voldoet eigenlijk niet aan de eisen van een container. Vandaar de andere benaming. Een swap body tank is vaak langer dan 20ft en breder dan zeecontainers.
  • Haakarmbakken worden meestal ook gezien als een variant van de wissellaadbakcontainer, maar vaak niet zo genoemd.

Reefer container

In een reefer container worden goederen gekoeld bewaard. De term komt van refrigerator, het Engelse woord voor koelkast. De afkorting hiervan ‘ref’ is gevormd tot ‘reefer’. Er zijn twee reefer containers: porthole containers en de geïntegreerde koelcontainer. Bij een porthole is er geen koelinstallatie aanwezig. Deze moet aangesloten worden via de 2 portholes (gaten). Bij de geïntegreerde koelcontainers is de koelinstallatie al aanwezig. Het enige wat u moet doen is de temperatuur bepalen en de stekker inpluggen.

Share this blog article
Automatically receive the latest blog articles