Nieuwsbrief

Waar moet ik op letten bij het versturen van nieuwsbrieven?

Een nieuwsbrief is de manier om jouw voertuigen of machines nog eens een keer extra te promoten bij mogelijke kopers. Als je een nieuwsbrief verstuurt, wil je natuurlijk dat deze geopend wordt en dat de ontvanger zich niet uitschrijft. Lees daarom in dit blogartikel waar je allemaal op moet letten als je een nieuwsbrief gaat versturen.

Bepaal hoe vaak je hem verstuurt

Je wilt niet dat mogelijke kopers de nieuwsbrief niet openen of zich ervan uitschrijven. Daarom is het belangrijk dat je vooraf een plan maakt voor jezelf hoe vaak je de nieuwsbrief gaat sturen. Denk aan wekelijks, om de zoveel weken of maandelijks. Klanten te vaak mailen kan zorgen voor uitschrijvingen op de nieuwsbrief.

Ons advies:

  • Verstuur één of twee keer per maand een nieuwsbrief. Dit hangt ervan af hoe snel je voorraad wisselt per maand.
  • Verstuur één keer per week de nieuwsbrief, als je echt dagelijks nieuwe voorraad hebt.

Let op het moment van versturen

Wanneer wordt een nieuwsbrief nu het vaakst geopend en wanneer wordt er het meeste geklikt op advertenties in jouw nieuwsbrief? Is dit in de ochtend, middag of avond en op welke tijdstippen? En welke dag, een doordeweekse dag of in het weekend?

Helaas bestaat er in het algemeen geen beste tijd of moment voor het versturen van een nieuwsbrief. Wel blijkt uit onderzoek dat afhankelijk van je doel dit goede dagen en tijden kunnen zijn:

  • Stuur de nieuwsbrief op maandag tussen 12:00 en 21:00 uur als je wilt dat de nieuwsbrief veel geopend wordt.
  • Stuur de nieuwsbrief op dinsdag en donderdag rond 16:00 uur als je wilt dat er veel geklikt wordt in de nieuwsbrief.
  • Stuur de nieuwsbrief in de avond of in het weekend als jouw ontvangers de nieuwsbrief veel op hun mobiel lezen.

Dit zijn wat algemene gegevens. Maar houd ook vooral rekening met jouw lezers bij het versturen van jouw nieuwsbrief: wat is hun dagindeling? En wanneer hebben ze daarin tijd om jouw nieuwsbrief te lezen?

Ons advies: verstuur jouw nieuwsbrief op verschillende tijden en dagen en test wanneer hij volgens jou de beste resultaten behaalt.

Tot slot dragen goede advertentiefoto’s natuurlijk bij aan meer klikken in de nieuwsbrief.

Kies een maximumaantal advertenties

Wij snappen dat je het liefst zo veel mogelijk advertenties onder de aandacht wilt brengen in jouw nieuwsbrief. Toch is het beter om voor een maximumaantal advertenties te kiezen. Een nieuwsbrief is er nu juist om enkel een aantal van de ‘mooiste’ of ’nieuwste’ voertuigen/machines uit jouw voorraad te promoten. Als de ontvanger van de nieuwsbrief erop klikt en op jouw website terecht komt, dan kan hij altijd nog de rest van jouw voorraad bekijken.

Maak een testlijst

Het is belangrijk om je nieuwsbrief niet onmiddellijk naar je klanten te sturen. Maak altijd eerst een testlijst aan. In die testlijst zet je jouw eigen e-mailadres en eventueel die van een collega van je. Voordat je de nieuwsbrief naar klanten verstuurt kun je hem dan eerst aan jezelf (en een collega) sturen. Op deze manier test je of de nieuwsbrief er goed uitziet en dit de versie is die je ook naar je klanten wilt sturen.

Kies de juiste ontvangers

Je wilt verkopen, ook in je nieuwsbrief. Verstuur jouw nieuwsbrief daarom aan de juiste ontvangers. Houd rekening met:

Is het een eindgebruiker?
Heb je ‘ja’ geantwoord op deze vraag? Dan is het niet altijd interessant om deze persoon regelmatig jouw nieuwsbrief te sturen. Een eindgebruiker is vaak een chauffeur of diegene die met de machine gaat werken. Deze mensen zullen niet snel een nieuw voertuig of machine nodig hebben. Wat wel kan, is om hen na 1 jaar opnieuw te benaderen. Dan kunnen de voertuigen/machines misschien wel weer aan vervanging toe zijn.

Is het een regelmatige koper?
Als de ontvanger een regelmatige koper is, dan moet je deze persoon natuurlijk vooral altijd meenemen in de ontvangers van jouw nieuwsbrief. Dit kan gaan om een grote klant als een transportbedrijf of groot bouwbedrijf, waar voertuigen en machines regelmatig aan vervanging toe zijn.

Past wat ik verkoop bij deze persoon?
Ga gericht kijken aan wie je de nieuwsbrief stuurt. Het heeft natuurlijk weinig zin om jouw nieuwsbrief met bouwmachines te mailen aan iemand die in de transportsector werkt.