Als handelaar heb jij een grote voorraad aan vrachtwagens, machines en/of onderdelen. Uiteraard wil jij op zo veel mogelijk manieren jouw potentiële kopers bereiken. Wat zijn nu de beste manieren om dit online te doen?
1 | Deel jouw voorraad op social media
Iedereen heeft tegenwoordig wel een account op een van de socialmediakanalen, denk aan: Facebook, LinkedIn en Instagram. Grote kans dat jouw potentiële kopers dus ook hier te vinden zijn. Maak daarom een bedrijfspagina aan op een of meerdere van deze kanalen.
Vervolgens kun je starten met het promoten van jouw voorraad op social media. Wist je dat wij hierbij kunnen helpen? Wij hebben een Facebook advertentie booster. Hiermee brengen wij via ons grootte bereik op Facebook jouw voorraad onder de aandacht van de juiste potentiële kopers.
Een voorbeeld van onze Facebook advertentie booster
2 | Plaats een banner
Een online banner is een (bewegende) afbeelding met jouw logo en bericht erop. Deze banner kan jij plaatsen op verschillende relevante websites, waar jouw potentiële kopers aanwezig zijn. Met een banner kan je zelfs geïnteresseerde kopers bereiken die jouw voorraad al een keer hebben gezien. Dit heet retargeting. Je bereikt (target) geïnteresseerde kopers opnieuw (re). Dit is dus een mooie manier om jouw geïnteresseerde kopers aan jouw voorraad te blijven herinneren.
Een voorbeeld van een banner die wij hebben geplaatst toen deze blogwebsite live ging
Geen idee hoe je een banner moet maken? Wij staan voor jou klaar. Jij kan bij ons een professionele bannerset in verschillende maten krijgen geschikt voor diverse plekken op relevante sites over heel het internet (denk aan: Autoline, Mobile.de en Nu.nl). Ook kun je een banner voor op TrucksNL bij ons krijgen.
3 | Stuur een ‘nieuwste voorraad’ mail
Heb je een klantenbestand opgebouwd met e-mailadressen? Mail ze jouw nieuwste voorraad. Grote kans dat een van deze kopers namelijk op zoek is naar meer voertuigen, machines of onderdelen.
Hieronder zie je onze e-mail alert met de nieuwste advertenties van een bepaalde categorie
Let op: je kan niet zomaar iedereen mailen. Je moet rekening houden met de wetgeving rondom de bescherming van persoonsgegevens. In Nederland is dat de AVG-wetgeving, ook in het buitenland hebben ze hiervoor wetgeving zoals de GDPR. Door deze wetgevingen moet jij eerst toestemming van iemand hebben om diegene te mailen.
Je kunt bijvoorbeeld toestemming krijgen, door jouw koper een melding te geven bij het doen van zijn aankoop, als: ‘Met het doen van deze aankoop, ontvang ik graag nieuws als er nieuwe voorraad is’. Je moet er dan voor zorgen dat iemand dit online kan aanvinken of offline kan ondertekenen. Iemand moet zich op elk moment ook weer kunnen uitschrijven van jouw ‘nieuwste voorraad’ mail. Plaats daarom ook altijd een afmeldlink hierin.
4 | Wees vindbaar in Google
Direct met jouw website aanwezig zijn als iemand op zoek is naar wat jij verkoopt? Dan moet je vindbaar zijn in Google. En dan wel op de éérste pagina in Google.
Uit een onderzoek van het SEO-bedrijf First Page Sage blijkt namelijk dat 39,6% klikt op het eerste zoekresultaat na de advertenties in Google, 18,4% op het tweede resultaat en 10,1% op het derde resultaat.
Het aantal klikken dat je op de verschillende plekken in Google krijgt
SEO? Om een van die plekken op de eerste pagina bovenaan te bemachtigen of te behouden moet je je website optimaliseren, ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd. Optimaliseren betekent dat je jouw website nog gebruiksvriendelijker maakt. Op die manier vinden jouw websitegebruikers sneller waar ze naar op zoek zijn. Dat betekent voor jou dus dat ze sneller die aankoop bij jou doen.
Heb je nog geen eigen website of kun je wel wat hulp gebruiken bij de optimalisatie van jouw website? Ons team aan ervaren websitebouwers staat voor jou klaar.
Bronnen: