TrucksNL Bedrijfspagina LinkedIn

Zo maak je een succesvolle bedrijfspagina op social media

Tegenwoordig is iedereen wel te vinden op social media. Jouw kopers dus ook. Daarom is het belangrijk om jouw eigen bedrijfspagina op een of meerdere socialmediakanalen te hebben. Maar hoe maak je zo’n pagina succesvol?

In dit blogartikel lees je:

Er zijn natuurlijk verschillende socialmediakanalen waar je een bedrijfspagina kan maken. In dit blogartikel lees je over het opzetten van een Facebook- en LinkedInbedrijfspagina, omdat wij hierin gespecialiseerd zijn.

Waarom heb ik een socialmediabedrijfspagina nodig?

Jij hebt een of meerdere socialmediabedrijfspagina’s nodig om jouw naamsbekendheid online te vergroten bij jouw doelgroep en een ‘community’ op te bouwen.

Een community is een groep mensen die dezelfde interesses hebben, waar jij als bedrijf met jouw producten/diensten op aansluit. Via social media leren mensen namelijk nieuwe bedrijven en producten kennen. Daarnaast kunnen ze via social media makkelijker contact opnemen met bedrijven. Maar dat is niet het belangrijkste.

Jij hebt een bedrijfspagina op social media nodig, omdat:

Jij een band opbouwt met jouw doelgroep
Wanneer jij jouw socialmediabedrijfspagina’s goed inzet zorg je ervoor dat jouw potentiële kopers een positieve ervaring krijgen met jouw bedrijf. Zijn ze op zoek naar iets wat jij verkoopt? Dan zijn ze hierdoor eerder geneigd om voor jou te kiezen dan de concurrent die ze nog niet kennen.

Welk sociale medium werkt het beste voor mijn bedrijf?

Om te weten welk socialmediakanaal jij het beste kan kiezen, moet je inzicht hebben in waar jouw potentiële kopers (jouw doelgroep) het meest actief zijn. Dat doe je door eerst goed vast te leggen wie jouw potentiële kopers zijn. Denk aan:

  • Uit welk land komen ze?
  • In welke sector werken ze?
  • Wat is hun beroep?
  • Wat zijn hun interesses?

Social media hebben vaak zelf al tools die je laten zien hoe groot een bepaalde doelgroep is. Bij Facebook kun je bijvoorbeeld zien bij het aanmaken van een advertentie hoe groot jouw doelgroep is op Facebook.

Hieronder zie je een voorbeeld van een doelgroepsgrootte in Facebook Business advertentiemanager

Hoe maak ik een bedrijfspagina aan?

Een bedrijfspagina aanmaken is zo gedaan. Je hebt hiervoor wel eerst een account nodig op een social medium. Dat account is namelijk de ‘beheerder’ van je bedrijfspagina.

Goed om te weten:

Je kan later nog meerdere mensen toevoegen die jouw socialmediabedrijfspagina’s kunnen bewerken. Handig is, dat je hiervoor verschillende rollen kunt toewijzen op zowel Facebook als LinkedIn. De hoogste rol van ‘hogere beheerder’ mag alles aan de pagina aanpassen. Maar een rol als ‘contentbeheerder’ kan veel minder. Let daar dus op.

Een voorbeeld van welke rollen jij kunt toewijzen voor de beheerders van jouw LinkedInbedrijfspagina

Wat kost het?

Een bedrijfspagina aanmaken op social media is helemaal gratis! Verder kost het uit onze ervaring ongeveer 20 minuten van je tijd om hem op te zetten en ongeveer één uurtje per week voor het plaatsen van berichten.

Organische berichten

Alle ‘normale’ berichten die je op je eigen bedrijfspagina plaatst zijn ook gratis. Dit zijn ‘organische berichten’.

Bijvoorbeeld een voertuig dat je te koop hebt staan aanbieden op jouw pagina. Diegene die dit bericht dan te zien krijgen zijn:

  • Een gedeelte van jouw volgers
  • Vrienden en familie van jouw volgers (als een van jouw volgers het deelt via zijn account)
  • Mensen die hashtags* volgen die je gebruikt

*Een hashtag is een woord of woordgroep dat volgt na het ‘#’ symbool. Bijvoorbeeld #trucks. Je zet dit aan het einde onderaan je bericht. Vervolgens zien ook niet volgers van jouw pagina die wel #trucks volgen dit bericht.

Wij zetten hashtags actief in bij onze normale organische berichten op LinkedIn

Advertenties
Let op: je kan er wel voor kiezen om naast ‘normale’ organische berichten, berichten op social media te betalen. Dit zijn advertenties.

Waarom?
Hierdoor kan jij gerichter meer potentiële kopers bereiken. Je kan meteen een advertentie aanmaken, of een organisch bericht omzetten in een advertentie.

Bij een advertentie bepaal jij jouw doelgroep. Dit kunnen jouw volgers zijn, maar ook mensen die jouw pagina nog niet volgen en wel geïnteresseerd zijn in jouw handel. Bij een normaal organisch bericht kun je niet exact kiezen wie jouw doelgroep is. Jouw doelgroep is dan altijd automatisch jouw volgers van jouw bedrijfspagina. En als je geluk hebt ook vrienden en familie van jouw volgers, als je volgers jouw bericht delen.

Heb je nog niet zo veel ervaring met adverteren op social media? Of heb je simpelweg te weinig tijd ervoor? Wij kunnen jou helpen met onze Facebook advertentiebooster. Meer weten daarover? Neem contact met ons op.

Een gepromote advertentie van ons op Facebook

Een voorbeeld van onze Facebook advertentiebooster

Wat kan ik het beste plaatsen op social media?

Op social media kan je verschillenden soorten berichten plaatsen. Je kunt jouw voorraad promoten, tips geven rondom jouw business of inhaken op actuele gebeurtenissen. Dit zijn enkele vaak goed scorende berichten op socialmediabedrijfspagina’s. Ook werkt het ene bericht weer beter dan het andere op de verschillende social media. Zo werken berichten waarin je kennis deelt goed op LinkedIn en werken berichten als het promoten van jouw voorraad weer beter op Facebook.

Dit is een voorbeeld van een normaal organisch bericht waarin wij een voertuig van een adverteerder (gratis) hebben gepromoot

Hoe vaak en wanneer moet ik iets op social media plaatsen?

Hoe vaak en wanneer je iets op social media het beste kan plaatsen, verschilt per doelgroep en ook per kanaal. Het is dus vooral kijken wat voor jouw doelgroep werkt. Zo kun je op zowel Facebook en LinkedIn (ga naar je bedrijfspagina en klik op ‘statistieken’ onder jouw logo) statistieken zien, die aangeven op welke tijden en dagen jouw doelgroep het meeste actief is. Dit is helaas wel wat lastiger als jouw doelgroep internationaal is. Tijden verschillen dan per werelddeel.

Daarom kun je misschien wel het beste een ritme creëren voor jezelf en dit aanhouden. Bijvoorbeeld twee berichten per dag. Jouw volgers weten dan wat ze kunnen verwachten en gaan zelf actief jouw bedrijfspagina opzoeken.

Een voorbeeld van hoe statistieken van jouw bedrijfspagina op Facebook eruit kunnen zien

Een voorbeeld van hoe statistieken van jouw bedrijfspagina op LinkedIn eruit kunnen zien

Wil je je online naamsbekendheid nog meer vergroten? Dan moet je ook andere tools inzetten.


Bronnen:

Share this blog article
Automatically receive the latest blog articles