Het begrip retargeting kom je waarschijnlijk steeds vaker tegen. Het is een manier om doelgericht te adverteren bij potentiële kopers. Maar wat is retargeting nu precies en wat zijn de voordelen ervan?
Wat is retargeting?
Retargeting is letterlijk het opnieuw (re) bereiken (targeting) van jouw doelgroep. Dit gebeurt via het vertonen van banners met jouw logo erop op verschillende websites. Dit wordt meestal gedaan door DV360. Dit is het premium advertentiesysteem van Google, waarmee je je eigen banner op heel veel relevante websites kunt plaatsen. Wanneer iemand vervolgens op jouw banner klikt komt hij op jouw website terecht.
Je weet bij retargeting zeker dat je mensen bereikt die interesse hebben in de producten en/of diensten die jij verkoopt. Deze mensen hebben namelijk jouw advertenties al een keer gezien of voldoen aan jouw doelgroepwensen.
De voordelen van retargeting
- Je bereikt mensen die interesse hebben in wat je verkoopt
- Met retargeting beïnvloed je het koopproces van jouw potentiële klanten
- Vergroot jouw naamsbekendheid bij potentiële klanten
Hoe werkt retargeting?
Om het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen gebruiken wij als voorbeeld onze eigen website TrucksNL.
1 | Een bezoeker bezoekt TrucksNL
2 | De bezoeker vertoont gedrag dat voldoet aan jouw eisen om binnen jouw doelgroep te vallen
Als adverteerder bepaal je zelf wie jouw banners te zien krijgen.
Er zijn verschillende eisen mogelijk waaraan iemand moet voldoen om binnen jouw doelgroep te vallen. Voorbeelden zijn:
- Iemand moet jouw advertentie(s) op TrucksNL al een keer hebben gezien
- Iemand moet interesse hebben in een bepaalde productgroep/categorie/ subcategorie*
- Iemand moet in een bepaald land/bepaalde provincie/stad wonen
- Iemand moet een bepaalde taal spreken
- Iemand moet binnen een bepaalde categorie op TrucksNL een contactformulier hebben gestuurd naar een verkoper
* Bijvoorbeeld: een productgroep kan zijn ‘Transport’, een categorie ‘Vrachtwagens’ en een subcategorie ‘Kipper vrachtwagens’
Wanneer jouw doelgroep is bepaald, gaan wij ervoor zorgen dat er een lijst komt met alle mensen die bij deze doelgroep horen. Hiervoor zetten wij ‘cookies’ in. Een cookie is een technische functie, waarmee wij in staat zijn het gedrag van websitebezoekers anoniem te analyseren en ze zo in te delen in verschillende doelgroepen. Bijvoorbeeld: wanneer iemand op TrucksNL vrachtwagens bekijkt, slaat de cookie dit op.
3 | De bezoeker verlaat TrucksNL
4 | Vervolgens bekijkt de bezoeker andere websites en ziet daarop jouw banner
Met een retargetingcampagne via TrucksNL heeft jouw banner toegang tot 3 miljoen relevante websites wereldwijd. Deze websites behoren namelijk tot het ‘Google Display Netwerk’. Dit is het netwerk van websites waarop wij via DV360 jouw banners mogen plaatsen. Als handelaar in trucks, equipment en bouwmachines kan je denken aan websites als : Mobile.de, Autoline, NU.nl, Transport-online, Algemeen Dagblad, The Daily Telegraph, Marktplaats, OLX en 2dehands.be.
Met jouw banner op al deze relevante websites kan jouw doelgroep niet aan jou ontkomen. Je zorgt er zo namelijk voor dat je jouw doelgroep bereikt wanneer ze bijvoorbeeld het nieuws op Nu.nl lezen of jouw logo komt in beeld als iemand op Mobile.de aan het kijken is. Het maakt dus niet uit waar jouw potentiële koper mee bezig is op internet, je bereikt hem op ieder moment. Hierdoor bouw je meer naamsbekendheid op bij jouw doelgroep, wat voor vertrouwen zorgt en de kans op verkoop vergroot. Je krijgt dus een unieke positie ten opzicht van jouw concurrentie.
5 | Bezoeker klikt op de banner en komt op jouw website
Retargeting inzetten
Ben jij een handelaar in voertuigen en/of machines en wil jij jouw doelgroep bereiken via TrucksNL door middel van retargeting? Dat kan! Bel (06 10 39 34 34) of mail Stephen ten Hoonte en bespreek vrijblijvend wat de retargetingmogelijkheden zijn binnen jouw bedrijf. Of bekijk meer informatie over retargeting via TrucksNL.