Truck

Eigenrijder worden? Dit moet je daarvoor doen

Voor veel chauffeurs is het hebben van een eigen vrachtwagen de ultieme droom. Deze kan je volledig naar jouw wensen opbouwen en inrichten. Daarnaast zijn onafhankelijkheid en vrijheid veel gehoorde redenen om voor jezelf te beginnen als transportondernemer met één eigen vrachtwagen, ook wel ‘eigenrijder’ genoemd.

Toch blijft het voor velen bij dromen, omdat er nogal wat bij komt kijken voordat het
zover is. En als je er nog eens wat verder over na gaan denken, dan is die financiële zekerheid van een werkgever toch ook wel fijn.

Er zijn dus genoeg voor- en nadelen te bedenken om wel of niet als eigenrijder te beginnen.
Maar als je eenmaal de keuze hebt gemaakt om eigenrijder te worden, wat moet je dan doen? Ik neem je mee in wat je moet doen aan de hand van mijn ervaring met het starten als eigenrijder.

In dit blogartikel lees je:

Dit is een foto van mij en mijn huidige vrachtwagen

NIWO vergunning

Als je je wilt inschrijven als transportondernemer zal je moeten beschikken over een NIWO vergunning. Om een NIWO vergunning aan te kunnen vragen moet je aan een aantal eisen voldoen:

  • Je bent kredietwaardig
    Je moet kunnen aantonen dat je kredietwaardig genoeg bent om je onderneming te starten, het minimale startkapitaal bedraagt € 9000,- eigen geld voor 1 voertuig. Je eigen vrachtwagen in één een keer aanschaffen kan duur zijn. Je kan hem ook leasen via TrucksNL. Dan betaal je hem af in termijnen.
  • Je hebt een duurzame vestiging in Nederland
    Dit houdt in dat je een vast adres moet hebben
  • Je hebt een VOG
    Bij je aanvraag moet je een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) kunnen voorleggen
  • Je bent vakbekwaam
    Je moet kunnen aantonen dat je vakbekwaam genoeg bent, dit doe je met het vakdiploma ‘Ondernemer beroepsgoederenvervoer over de weg’

Het hiervoor genoemde vakdiploma bestaat uit 6 modules. Voor iedere module moet je een examen afleggen bij het CBR. Wat iedere module inhoudt lees je hieronder.

Module 1 | Financieel management

Deze module is behoorlijk pittig om te leren. Zeker als je totaal niet boekhoudkundig onderlegd bent. Heb je in het verleden al een boekhouddiploma behaald? Dan kun je kijken of je voor deze module een vrijstelling kunt krijgen.

Module 2 | Bedrijfsmanagement

Waar loop je tegenaan als je een eigen bedrijf gaat runnen? In de module bedrijfsmanagement behandel je zaken als recht en wet, verzekeringen en belastingen. Daarnaast leer je hoe je jouw bedrijf via marketing het beste in de markt kunt zetten.

Module 3 | Personeelsmanagement

Deze module is niet heel erg ingewikkeld. Je behandelt vragen als: ‘Hoe ga ik met personeel om?’ en ‘Wat zijn mijn rechten en plichten tegenover personeel?’. Maar je leert in deze module ook over een stukje sociale wetgeving en de CAO.

Module 4 | Calculatie

Een goede calculatie van jouw kosten is natuurlijk essentieel om te kunnen bepalen welk tarief jij moet berekenen aan je klanten. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je met je onderneming winst gaat maken, anders houd je het niet lang vol als ondernemer.

Module 5 | Wegvervoer deel 1

Dit onderdeel is vooral toegespitst op de wetgeving en vergunningen in het goederenvervoer. Als je bijvoorbeeld een rit gaat maken naar Turkije, wil je onderweg niet voor verrassingen komen te staan.

Module 6 | Wegvervoer deel 2

Voor dit examen wordt jouw praktische kennis op de proef gesteld. Bijvoorbeeld welk specifiek voertuig je nodig hebt om bepaalde goederen te vervoeren. Je kunt natuurlijk geen vloeibaar beton vervoeren met een schuifzeiloplegger, of pallets met een betonmixer.

Opleiding

Je moet dus 6 examens afleggen bij het CBR om het vakdiploma te kunnen behalen. Maar welk type opleiding sluit hierbij aan?

Verschillende opleiders bieden een thuisstudie aan om de stof in je eigen tempo en tijd te leren. Wanneer je de stof voldoende beheerst kun je zelf een examen aanvragen bij het CBR.

Je kunt er ook voor kiezen om de opleiding klassikaal te volgen bij een erkende opleider bij jou in de buurt. Meestal ga je dan een aantal dagen per onderdeel naar school, en heb je de benodigde papieren binnen een aantal maanden op zak.

Mocht je haast hebben om je papieren te halen, of er gewoon niet zoveel tijd in willen steken, dan kun je ook voor een snelcursus kiezen. Zelf heb ik voor het laatste gekozen, en dit is me heel goed bevallen. Houd er wel rekening mee dat deze vorm van opleiden in een heel hoog tempo gaat. Wanneer je niet over basiskennis beschikt van de verschillende onderdelen, dan is dit een hele pittige vorm van les krijgen.

In totaal ben ik 8 dagen met de opleiding bezig geweest, en heb alle onderdelen in 1 keer gehaald. Bij 4 van de 6 modules had ik op de opleidingsdag ook meteen examens, het voordeel hiervan is dat de stof nog vers in je geheugen zit.

De modules financieel management en calculatie namen ieder 2 dagen in beslag. Op de tweede cursusdag van financieel management had ik ook meteen ‘s middags examen. Calculatie heb ik in een weekend gevolgd, met aansluitend op maandagmorgen
meteen het examen.

In totaal zat er tussen mijn eerste cursusdag en het laatste examen nog geen 3 weken tijd. Dus als je het diploma snel wil halen kan ik je dit zeker aanbevelen. Er zijn verschillende opleiders in Nederland die deze snelcursus aanbieden, ik heb mijn opleiding bij de Beroepsvervoer Academie in Amsterdam gevolgd.

Welke vorm van opleiding je ook kiest, ik wens je veel succes!

Share this blog article
Automatically receive the latest blog articles