Trucks in de toekomst

Trucks in de toekomst

Op TrucksNL staan tot nu toe onder andere trucks die bestuurd moeten worden door chauffeurs. Maar stel dat er geen chauffeur meer nodig is. Je denkt dat dit toekomstverhalen zijn, maar bij Scania en Volvo is dit al mogelijk! In dit artikel lees je meer over wat er gaat veranderen voor trucks in de toekomst.

Update: 16 februari 2022

In dit artikel lees je:

Trucks zonder chauffeur

Automatisering is iets dat zich sterk ontwikkeld heeft in de loop der jaren, ook bij trucks. Zo is er al een truck waarbij er geen chauffeur meer nodig is.

AXL van Scania
Op 24 september 2019 heeft Scania de chauffeurloze truck ‘AXL’ uitgebracht. Scania had al wel zelfrijdende trucks, maar hier was altijd ruimte voor een chauffeur, zodat noodingrepen mogelijk waren. De AXL is vooral geschikt voor mijnen en andere grote bouwplaatsen, omdat deze gebieden goed te controleren zijn.

Op deze foto staat hoe de AXL eruit gaat zien

Vera van Volvo
Volvo was al iets eerder met een zelfrijdende truck dan Scania. In 2018 brachten zij ‘Vera’ uit. Dit model lijkt meer op een auto dan een truck, maar dient dus wel als truck. Dit voertuig heeft minder uitstoot, minder brandstofverbruik en rijdt erg stil. Aan de bovenkant zit een ‘vijfde wiel’ waar zware vracht opgezet kan worden. Vera kan vooral ingezet worden voor herhalende routes/eenvoudige taken en op korte afstanden waarin grote volumes vracht moeten worden vervoerd. Bijvoorbeeld in havens, fabrieken en logistieke centra.

Op deze foto is te zien dat Vera wordt ingezet om containers van het Zweedse logistiekbedrijf DFDS naar de haven te vervoeren

AXL is tot op heden een concept, de Vera is al uitgebracht. Voor beide voertuigen geldt dat vanwege het testen op veiligheid de trucks constant gemonitord worden/gaan worden. Verder is de Vera elektrisch en zal de AXL op vernieuwbare biobrandstof gaan rijden.

Elektrische trucks

Vrachtwagens in Nederland zijn steeds minder vervuilend. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft aangetoond dat 58% van alle vrachtwagenritten in Nederland worden gereden met een Euro 6-motor. Dit is de nieuwste en relatief schoonste verbrandingsmotor. Daarnaast introduceren steeds meer merken elektrische vrachtwagens, met het oog op minder brandstofverbruik en minder CO2 uitstoot.

Volvo FL Electric en FE Electric
Volvo introduceerde in 2018 de eerste volledige elektrische truck: de ‘FL Electric’. Deze truck is gericht op het gebruik in steden. Hij kan ingezet worden voor afvalinzameling en stedelijke distributie, heeft een GVW van 16 ton, een actieradius tot 300 km en de accucapaciteit is 100-300 kWh.

Na de FL Electric kwam Volvo met de ‘FE Electric’. Deze truck is ook voor gebruik in steden. Hij heeft een GVW van 27 ton, een actieradius van 200 km en de accucapaciteit is 200-300 kWh.

Op deze foto zie je de Volvo FL Electric

DAF LF Electric, CF Electric en CF Hybrid
De DAF LF Electric is inzetbaar in steden, heeft een GVW van 19 ton, een actieradius van 222 km en de accucapaciteit is 222 kWh.

De DAF CF Electric is ook inzetbaar in stedelijk gebied. Het GVW van deze truck is 37 ton, de actieradius 100 km en de accucapaciteit is 170 kWh. Wat speciaal is aan deze uitvoering is dat de batterij binnen 30 minuten snel opgeladen kan worden of volgeladen in 1,5 uur. Bij andere elektrische trucks, zoals die van Volvo, duurt snel opladen 1 tot 2 uur en volladen ongeveer 10 uur.

Tot slot de CF Hybrid, deze truck is naast stedelijk gebied ook inzetbaar voor langere afstanden buiten de steden. De CF Hybrid is een combinatie van elektrisch en diesel. De elektrische motor heeft een accucapaciteit van 85 KWh en een actieradius van 30 tot 50 kilometer. Volladen duurt 30 minuten en snel opladen 20 minuten (tot 80%). De CF Hybrid kan dankzij de ‘e-PTO’ functie ook ingezet worden als gekoelde semi-trailer truck. Buiten stedelijk gebied wordt energie teruggewonnen tijdens het remmen of bij dalingen van een helling en bij het gebruik van de cruise control. Deze teruggewonnen energie kan de elektromotor in combinatie met de dieselmotor gebruiken, zodat het brandstofverbruik verlaagd wordt.

Op deze foto staat de DAF CF electric

Tesla Semi
De elektrische truck van Tesla, ‘Semi’, is eind 2017 onthuld. Volgens voorspellingen verschijnt de Tesla Semi in 2022 op de markt, maar je kunt er nu al een reserveren. Reserveringskosten zijn wel rond de €17.000 en de truck zelf kost ongeveer €130.000 tot €170.000, afhankelijk van het type actieradius.

De Tesla is verkrijgbaar in een actieradius van 475 of 800 km. Daarnaast kan hij op een helling van 5% nog 100 km/u rijden. De snelheid van 100 km/u op plat wegdek (bij volledige belading) wordt al bereikt in 25 seconden. Verder heeft de Tesla Semi vier onafhankelijke motoren.

Ook is de Tesla Semi voorzien van een geavanceerde Autopilot, zit de bestuurdersstoel in het midden van de cabine en heeft de truck een laag zwaartepunt dat bescherming biedt tegen kantelen.

Tesla beweert dat de kosten voor elektriciteit de helft zijn van de kosten voor diesel, waardoor de brandstofbesparing kan oplopen tot $200.000. Dit zou betekenen dat de Tesla Semi zich in 2 jaar heeft terugverdiend.

Op deze afbeelding kun je zien hoe de Tesla Semi eruit komt te zien

Ook op TrucksNL kunnen elektrische nieuwe en tweedehands voertuigen aangeboden worden. Wij voorspellen een groei van dit aanbod op TrucksNL.

Nadruk op veiligheid bij Trucks

Dagelijks gebeuren er wel een aantal ongelukken op de weg in Nederland, waar ook vrachtwagens soms betrokken bij zijn. De nadruk op veiligheid is dus niet voor niets steeds belangrijker. Maar wat kunnen we nu verwachten in de toekomst qua verbeterde veiligheidstechnieken bij trucks?

MirrorCams en Sideguard Assist van Mercedes-Benz
Mercedes-Benz heeft bij haar model Actros als eerste truck geen achteruitkijkspiegels meer. Om de veiligheid te bevorderen heeft de Actros i.p.v. achteruitkijkspiegels daarom MirrorCams: camera’s aan de zijkanten van de truck die als spiegels dienen. Door de MirrorCams kun je aan de binnenkant van de truck op grote schermen zien wat er op de weg naast en achter hem gebeurt.

Daarnaast heeft Mercedes-Benz een dodehoekassistent, de zogenoemde ‘Sideguard Assist’. De Sideguard Assist geeft een seintje als er iemand in de dode hoek van de truck fietst of loopt. Op de grote schermen van de MirrorCams zie je dan een gele driehoek voor de 1e alarmfase of een rode driehoek bij kans op aanrijding.

Deze foto laat de MirrorCams in de Mercedes-Benz zien

Driver Support, aandachtsondersteuning en Electronic Stability Programme bij Scania
Scania heeft verschillende veiligheidstechnieken:

Bij Driver Support krijg je op het dashboard te zien hoe schakelen, remmen en accelereren invloed hebben op de veiligheid op de weg.

Aandachtsondersteuning helpt je om de aandacht bij de weg te houden. Er verschijnt een waarschuwing op het dashboard als je een pauze moet houden. De waarschuwing wordt gebaseerd op jouw rijgedrag. Als je te veel onbedoeld over de lijnen op de weg rijdt en zo in de buurt komt van ander verkeer of als je te veel ongebruikelijke stuurbewegingen maakt, verschijnt er een melding om pauze te houden. Daarnaast komt de melding in beeld als je al een lange tijd aan een stuk doorrijdt. Er wordt namelijk bijgehouden wat de rij- en rusttijden zijn.

Verder zorgt het Electronic Stability Programme (ESP) ervoor dat in gevaarlijke situaties elk wiel onafhankelijk afremt als de truck over- of onderstuurd wordt.

Noodremmen
Ook noodremmen bij trucks worden steeds beter. Zo kunnen trucks op het laatste moment remmen. Zoals in dit filmpje is te zien, kwam Volvo in 2013 al met een krachtige noodrem.

Op deze foto zie je het noodremsysteem van Volvo

De technieken om de veiligheid en de prestatie van trucks te verbeteren ontwikkelen zich voortdurend verder. Als technieken die nu bij enkele trucks al bestaan zoals de MirrorCams van Mercedes-Benz of zelfrijdende trucks zoals die van Volvo en Scania een succes blijken, kan het zomaar zijn dat in de toekomst alle trucks MirrorCams krijgen i.p.v. achteruitkijkspiegels en er geen bestuurder meer nodig is. Laten we hopen dat er altijd ruimte blijft voor de chauffeur in de truck, dus dat automatisering niet te ver doorgaat. We zullen het zien wat er allemaal in de toekomst nog (meer) gaat gebeuren bij de ontwikkeling van trucks.

Share this blog article
Automatically receive the latest blog articles