We zijn aanbeland in het nieuwe jaar. Met de gezelligheid van de feestdagen nog vers in het geheugen, willen we alvast een blik werpen op het nieuwe jaar. Komen er in de transportsector grote veranderingen aan? En waar moet je nu precies rekening mee houden als je in 2022 een (gebruikte) vrachtwagen wilt aanschaffen?
Uitbreiding milieu zones
Per 1 januari zijn de al bestaande groene milieu zones in ons land alleen nog maar toegankelijk met een Euro 6 motor. Daarnaast voert de gemeente Haarlem per 1 januari 2022 een milieu zone voor vrachtauto’s in met deze toegangseis. Ook wordt vanaf 1 januari 2022 de Euro VI-zone Maasvlakte omgezet in een milieu zone Maasvlakte Rotterdam.
Ga voor jezelf dus goed na of je met jouw vrachtwagen toegang nodig hebt tot zo’n milieu zone. Een boete voor het inrijden van 1 van deze zones met een te lage emissienorm bedraagt €250,- per overtreding.
Toltarieven buitenland
In Duitsland zijn de toltarieven per 1 oktober al verhoogd, het verschil tussen een Euro 6 en een Euro 4 bedraagt nu 2,2 cent per kilometer. Oostenrijk heeft ook aangegeven de tarieven in 2022 weer te willen verhogen, hier zullen de verschillen tussen Euro 6 en lagere normen ook weer groter worden.
Landen zoals Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië maken geen onderscheid in Euronorm op tolwegen, hier betaal je tol alleen naar het gewicht van je voertuig.
Gewicht op kenteken
Steeds vaker zien we dat er vrachtwagens worden geïmporteerd uit Zuid-Europese landen vanwege het gunstige klimaat. Het plaatwerk en het chassis van deze wagens zijn nagenoeg niet aangetast door slechte weersomstandigheden of strooizout.
Op zich is dit natuurlijk enorm gunstig voor de levensduur van je vrachtwagen, maar realiseer je wel dat er in deze landen andere laadvermogens gelden dan bij ons. In de meeste zuidelijke landen geldt een maximum totaalgewicht van 44 ton, terwijl dat bij ons 50 ton is.
Wanneer je met zo’n auto naar de RDW gaat voor een Nederlands kenteken, zal de RDW het maximum gewicht van 44 ton overnemen. Wil je jouw vrachtwagen gaan gebruiken tot 50 ton binnen Nederland? Dan zul je eerst een nieuw COP-document moeten aanvragen bij de fabrikant of importeur van het merk van je nieuwe aanwinst.
Als een vrachtwagen geïmporteerd is moet je hier altijd goed op letten om later een hoop gedoe te voorkomen.
Op het typeplaatje links is het maximum gewicht van 44 ton te zien, op het typeplaatje rechts 50 ton
Tachograaf
De smart tacho 2 is intussen al een feit: vanaf 21 augustus 2023 moet ieder nieuw geregistreerd voertuig ermee uitgevoerd zijn.
Voor bestuurders die liever genieten van de ‘voordelen’ van een analoge tachograaf zijn de dagen intussen ook geteld. Voor bestaande voertuigen geldt een retrofitplicht, dat wil zeggen dat zij vanaf een bepaalde datum ook de nieuwste versie smart tacho moeten hebben. Voor voertuigen met een analoge en digitale tachograaf is die datum uiterlijk 31 december 2024 voor voertuigen met een smart tacho 1 is het uiterlijk 21 augustus 2025.
Uiteraard zijn de kosten van het vervangen van de tachograaf voor de eigenaar van het voertuig zelf.
Conclusie
Mocht je komend jaar overgaan tot de aanschaf van een gebruikte vrachtwagen, ga dan voor jezelf goed na waar je deze gaat inzetten. Rijdt de wagen voornamelijk binnen Nederland? Zolang je niet in de verschillende milieu zones komt, kun je nog prima met een Euro 4 of 5 uit de voeten. Zorg wel dat het kenteken overeenkomt met de geldende regels in ons land.
Bedenk je goed dat je van een analoge tachograaf niet lang meer ‘plezier’ zult beleven. En dat de kosten van een nieuwe tachograaf dus nog over de aanschaf van je auto zullen komen.
Ga je met je vrachtwagen veel de grens over naar onze oosterburen bijvoorbeeld? Houd dan rekening met het verschil in tolkosten tussen de verschillende Euronormen.
Kies vooral voor een vrachtwagen waar jouw hart sneller van gaat kloppen, want het leven is veel te kort om in een lelijke vrachtwagen rond te gaan rijden. 😉