Omslagfoto rij- en rusttijd

Maak jij als chauffeur gebruik van je verdiende rusttijd?

Uit onderzoek van ROADPOL blijkt dat 6% van de vrachtwagenchauffeurs in Nederland zijn rij- en rusttijd niet op orde heeft of dat ze hun tachograaf manipuleren. Dat kan nare gevolgen hebben, zoals: geldboetes en hogere straffen bij ongevallen. Maar wat zijn nou de regels rondom rusttijden en wat als jouw werkgever je niet de juiste rusttijden geeft? In dit blogartikel vertellen we meer over rusttijd en wat je kunt doen als je niet gebruik kan maken van jouw rusttijden.

In dit blogartikel lees je:

Wat zijn de regels rondom rusttijden?

Volgens de Rijksoverheid gelden de volgende regels voor de maximale rusttijd. Als chauffeur moet je deze regels naleven:

  • De dagelijkse rust moet minimaal 11 uur achter elkaar zijn
  • Tussen 2 voldoende wekelijkse rusttijden mag je 3 keer de dagelijkse rusttijd verkorten tot 9 uur. Dit wordt de verkorte dagelijkse rusttijd genoemd. Deze verkorting hoeft je niet op een ander moment in te halen.
  • Je mag de dagelijkse rust ook in 2 delen nemen. Het 1e deel moet dan minstens 3 uur zijn. Het 2e deel moet minstens 9 uur zijn. Andersom (eerst 9 uur en dan 3 uur) mag niet. Dagelijkse rust in 2 delen telt mee als een normale dagelijkse rusttijd.
  • Binnen 24 uur na het einde van de vorige rusttijd (dagelijkse rust of wekelijkse rust) moet de nieuwe dagelijkse rustperiode zijn afgelopen. Voor 2 chauffeurs geldt een 30-uurs-periode.
  • Voor internationaal vervoer gelden aanvullende regels. Een chauffeur mag buiten Nederland 2 weken een verkorte wekelijkse rusttijd nemen. Een verkorte wekelijkse rust duurt minimaal 24 en maximaal 45 uur. Deze verkorte rust moet gecompenseerd worden door een verlengde normale wekelijkse rust. Met het aantal uur waarmee de verkorte wekelijks rust afwijkt van de normale 45-uurs-rusttijd. Bovendien moet de chauffeur in een periode van 4 weken minimaal 2 keer een normale wekelijkse rust nemen. 

Wanneer deze regels niet gevolgd worden, heb je de kans op een geldboete die kan oplopen tot €1.980. De wettelijke bovengrens op tweewekelijkse rijtijden overschrijden is €110 per uur. Het tekort op de wekelijkse rust kost €110 per uur. Als je in de gelegenheid komt waar de rijtijd overschrijft dreigt te worden, dan moet je ervoor zorgen dat deze overschrijding zo kort mogelijk is. Stop dan ook op een geschikte stopplaats en maak een aantekening van je overschrijding op een registratieblad, een uitdraai van de tachograaf of in je dienstrooster. Leg ook uit wat de reden is van deze overtreding.

Wat moet ik doen als mijn werkgever mij niet genoeg rust laat nemen?

Ook als je werkgever zegt dat jij de boete niet hoeft te betalen, loop je toch risico. En niet alleen in de vorm van een geldboete. Zo krijg je veel hogere straffen als je betrokken bent bij een ongeval én je jouw rusttijd hebt overtreden. Je werkgever zegt wel dat jij de boete niet hoeft te lappen, maar een aantekening op jouw justitiële documentatie of rijbewijs kan hij nooit van jou overnemen. Vooral als deze beloften mondeling zijn gedaan, is de kans groot dat jij degene bent die uiteindelijk moet betalen. 

Een makkelijke oplossing is om te kijken naar nieuwe vacatures voor vrachtwagenchauffeurs. Zo kan je een werkgever vinden die jouw werkomstandigheden wèl serieus neemt. Kijk bijvoorbeeld bij IQ Select, zij biedt het grootste aanbod vaste banen in de transportsector, dus er is altijd wel een transportbaan die beter bij je past. 

Als je niet eerst met jouw werkgever de situatie kan oplossen kun je het volgende doen:
Ten eerste kan je het probleem voordragen aan de ondernemingsraad, als deze er is in jouw bedrijf. Deze raad moet namelijk checken of de arbeidstijden worden nageleefd. Daarnaast is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT) verantwoordelijk voor de handhaving van de rij- en rusttijden. Bij hen kun je een melding doen en je kunt er terecht voor vragen rondom rusttijden.

We hopen dat jij als vrachtwagenchauffeur van je welverdiende rusttijd gebruik kan maken, maar in het geval dat jouw werkgever je tegen zit, weet je wat er te doen staat. 

Bronnen:

Deel dit blogartikel:

Ontvang automatisch de nieuwste blogartikelen