Retargeting via DV360

Wat is DV360 en wat kan je ermee?

Je kent het wel: je bekijkt schoenen op Zalando en vervolgens lees je een nieuwsartikel op NU.nl en word je gevolgd door de schoenen die je net hebt bekeken op Zalando. Een slimme marketingtruc waar veel verkoopplatformen gebruik van maken. Dit gebeurt via DV360. Maar wat is DV360 en hoe kan je daar gebruik van maken?

In dit blogartikel lees je:

Wat is DV360?

DV360 is een afkorting voor Display & Video 360, een premium advertentiesysteem van Google. Via dit advertentiesysteem kan je jouw eigen banner plaatsen op meer dan 900.000.000 websites wereldwijd. Door middel van retargeting wordt jouw advertentie getoond aan potentiële kopers. Wanneer iemand op jouw banner klikt komt deze persoon op jouw website terecht.

Hoe komt mijn banner op bepaalde websites?

Via het Google Display Netwerk krijg je de mogelijkheid om te adverteren op verschillende websites wereldwijd. Dit is een netwerk van websites waar je via DV360 jouw eigen banner kan plaatsen. Denk hierbij aan websites als Nu.nl, Algemeen Dagblad en Marktplaats.

Op welke website jouw banner komt wordt bepaald door middel van een veiling binnen het advertentiesysteem DV360. Hoe dit werkt leggen we je hieronder uit:

De Google veiling werkt hetzelfde als bijvoorbeeld een vrachtwagenveiling: een vrachtwagen wordt geveild en potentiële kopers gaan bieden om de vrachtwagen te kunnen kopen. Bij de Google veiling is ‘het vak op de website van bijvoorbeeld Mobile.de waar jouw banner kan staan’ de vrachtwagen die wordt geveild (stap 1). De potentiële kopers zijn de partijen die een banner in dat vak willen hebben (stap 2).

Maar de Google veiling is niet exact hetzelfde als de vrachtwagenveiling. Bij de Google veiling bied je namelijk het bedrag dat je bereid bent te betalen voor een klik op jouw banner (stap 3). Je betaalt dus niet direct voor de plek op een website waar je jouw banner wilt vertonen. De persoon die de veiling wint en de vertoning krijgt, is dus bereid het hoogste bedrag te betalen, om een bezoeker op de banner te laten klikken en zo naar zijn website te leiden.

Wat gebeurt er als jouw banner wel vertoond wordt, maar je er geen klikken op krijgt? Dat is simpel, dan hoef je niets te betalen. Hierdoor kun je met hetzelfde budget door naar de volgende veiling. Je kunt het dus zo zien dat vertoningen van jouw banner gratis zijn en je alleen betaalt op het moment dat iemand interesse in jouw banner toont en erop klikt.

Het voordeel van de Google veiling is dat je niet per se het hoogste bod hoeft te hebben om te winnen. Google vindt de kwaliteit van jouw banner ook belangrijk (stap 4). Dus je kunt de veiling ook winnen als je het laagste bod hebt, maar wel een kwalitatief betere banner dan de andere potentiële kopers hebt.

Het verschil tussen DV360 en Google Ads

Bekijk hieronder de voordelen van het premiumadvertentiesysteem DV360 ten opzichte van Google Ads (het standaard advertentiesysteem van Google).

Hoe kan ik gebruik maken van DV360?

Wil jij jouw banner op bekende websites als NU.nl, Algemeen Dagblad en Marktplaats? Wij kunnen je daarbij helpen. Bij TrucksNL krijg je een eigen campagnemanager die voor jou de Google veiling in de gaten houdt en die een van onze designers aan het werk zet om voor jou professionele banners te maken. Geïnteresseerd? Bel (06 10 39 34 34) of mail Stephen ten Hoonte en bespreek vrijblijvend wat de mogelijkheden zijn binnen jouw bedrijf, of bekijk meer informatie over retargeting via DV360.

Share this blog article
Automatically receive the latest blog articles